Dutch Media Week – Archief

Bekijk hieronder onze activiteiten tijdens eerdere edities van de Dutch Media Week!

Activiteiten Dutch Media Week  2022

Tijdens Dutch Media Week 2022 heeft Media Perspectives het programma verzorgd van de Business Day op dinsdag 4 oktober. Daarnaast ook een sessie tijdens de Innovation Day op maandag 3 oktober. Bekijk hieronder de video’s:

Verantwoorde AI voor Media

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol binnen media-organisaties. Dankzij deze technologie kunnen zij bijvoorbeeld grote hoeveelheden archiefmateriaal beter doorzoekbaar maken en gepersonaliseerde aanbevelingen doen. Maar hoe kun je als media-organisatie op een ethisch verantwoorde manier AI toepassen?

Van Media Park naar Media Campus

Het Media Park wil zich graag ontwikkelen tot een levendige, bruisende campus, waar onderwijs en praktijk samenkomen. Wat zijn de voordelen van zo’n campus en wat is er voor nodig om dit te creëren?

Cross Media Café: Media CEO’s presenteren Innovatieagenda

De Nederlandse mediasector is in ontwikkeling en moet concurreren met internationale media en techbedrijven. Er is een internet ontstaan waar gebruikers niet weten wat er gebeurt met de data die zij achterlaten na het consumeren van media. Hoe brengen we de data weer terug bij de gebruiker? Wat is daarop het antwoord van de Nederlandse mediasector?

Cross Media Café: Media-ondernemers

Tijdens dit Cross Media Café gaan we in op ondernemerschap in de mediasector. Moderator Monique van Dusseldorp gaat in gesprek met succesvolle media-ondernemers over hun activiteiten, plannen en visie op het veranderende medialandschapWaar zitten de grootste kansen?

Agenda van ROM Utrecht voor de media- en gameindustrie

De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (ROM Utrecht) heeft een aantal focus ecosystemen aangewezen. Onder meer Digital Media: de Nederlandse media- en game industrie, inclusief aanpalende en onderliggende technologie. ROM Utrecht heeft Deloitte gevraagd om dit ecosysteem samen met stakeholders in kaart te brengen.

On demand / Off demand

De media industrie richt zich meer en meer op abonnementen. Veel mensen betalen maandelijks voor video diensten, online muziek, betaalde email nieuwsbrieven en nog veel meer. Nu er steeds meer online aanbod komt, veranderen de abonnementsvormen ook. Wat zijn de ontwikkelingen op dit gebied?

Offboard / Onboard

De instroom van nieuw talent en de ontwikkeling van bestaand personeel is van levensbelang voor de media-industrie. Met de ontwikkelingen rondom offline en online media en de belofte van de Metaverse is er behoefte aan nieuwe specialisten. Tijdens deze sessie kijken we naar de behoeften op het gebied van HR in de media-industrie.

Activiteiten Dutch Media Week 2021

MediaTalk: EMG over de ontkoppeling tussen mens en machine (1 okt.) 

Tijdens deze Dutch Media Week editie van onze MediaTalk, is René Delwel van EMGte gast! Uiteraard komt de recente naamswijziging van United naar EMG ter sprake, maar René gaat vooral in op hun unieke broadcast technologie diPloy, waarmee volledig remote gewerkt kan worden. Dat biedt enorme flexibiliteit voor iedereen die aan tv-producties werkt. Dus ben jij een producer, regisseur of ben je benieuwd naar deze nieuwe manier van tv-producties maken? Meld je dan aan voor de MediaTalk op vrijdag 1 oktober! [Lees meer]

Cross Media Café – 100ste editie: Toekomstdromen (5 okt.)

Tijdens deze speciale editie van ons 100ste Cross Media Café, die we organiseren in samenwerking met Beeld en Geluid, gaan we terug in de tijd en kijken we vooruit naar de toekomst! Monique van Dusseldorp, sinds 2005 onze vaste samensteller en moderator, gaat in gesprek met adverteerders, uitgevers, mediaondernemers en wetenschappers. Zij schoven de afgelopen vijftien jaar aan om te vertellen over hun innovaties en toekomstdromen. Hoe kijken zij daar op terug? En wat is daarvan terecht gekomen? Natuurlijk zit er ook een nieuwe generatie aan tafel waarmee we vooruit gaan kijken. Hoe ziet het medialandschap er over vijftien jaar uit? Wat moeten we doen om een gezonde, relevante mediasector te behouden? Wat zijn de dromen voor de toekomst? [Lees meer]

Talkshow Responsible AI voor media (7 okt.)

In deze talkshow gaan we in gesprek over de vraag hoe AI op verantwoorde wijze ingezet kan worden in de media. Dat doen we met mediaprofessionals die met deze vraag te maken hebben in hun dagelijkse praktijk en met onderzoekers op het gebied van AI, ethiek en design. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: Hoe zorgen we voor diversiteit in AI-gedreven aanbevelingen? Hoe kan spraakherkenning inclusief worden gemaakt zodat het voor iedereen werkt? Hoe kunnen mens en machine samenwerken om tot nieuwe, creatieve content te produceren?

Deze talkshow vormt de kick-off van het tweejarige onderzoeksproject DRAMA: Designing Responsible AI for Media Applications. [Lees meer]

Activiteiten Dutch Media Week 2020

Cross Media Café – Video voor nieuwe platforms (6 oktober)

Monique van Dusseldorp gaat in gesprek met mediabedrijven over de formats die zij bedenken voor platformen als TikTok, Twitch, Instagram, Netflix en Youtube. Wat werkt wel en wat juist niet en hoe maak je gebruik van de kracht van elk medium?

Bekijk hier de presentaties van Laura Veenema (NewBe), Willem Brom (EndemolShine), Aart-Jan van Triest (Fitchannel), Jordi van de Bovenkamp (MediaMonks) en Gerard de Kloet (NOS).

MediaTalk – Reimagine football (7 oktober)

In deze MediaTalk blikken we terug op Reimagine Football: een internationale innovatie-challenge om oplossingen te vinden voor uitdagingen waarmee de voetbalgemeenschap te maken krijgt.

Bekijk hieronder de MediaTalk waarin Freek van ’t Ooster in gesprek gaat met Sander van Stiphout (Johan Cruijff ArenA) en Giel Kirkels (KNVB).

MediaTalk – Virtual live events (8 oktober)

NEP en MediaMonks hebben hun krachten gebundeld en een nieuw virtueel platform gelanceerd voor wereldwijde evenementen. Dit innovatieve platform helpt organisaties binnen en buiten de eventbranche in hun transitie van traditionele evenementen naar virtuele of hybride events.

Bekijk hieronder de MediaTalk waarin Mir Wermuth met Ralf van Vegten (NEP) en Remco Vroom (MediaMonks) spreekt over de interactieve bezoekerservaring.

MediaTalk – AI fieldlabs for media (9 oktober)

In deze mediatalk staan de AI-fieldlabs centraal. We gaan in gesprek met experts van de verschillende fieldlabs en vragen hen waarom zij op deze specifieke thema’s samen willen werken met andere mediabedrijven, wat ze hopen te bereiken en wat tot nu toe de resultaten en grootste uitdagingen zijn.

Bekijk hieronder de MediaTalk van Muriël Serrurier Schepper met NPO, Hogeschool Utrecht, Beeld en Geluid en Regio Gooi en Vechtstreek over de resultaten van de AI-fieldlabs.

MediaTalk  – Success metrics for media (9 oktober)

Tijdens deze MediaTalk bespreken we de Success Metrics for media. We zoomen in op het gebruik van Data Analytics en Dashboards op nieuwsredacties. Zij beschikken tegenwoordig over veel waardevolle data over het gebruik van hun content. Maar hoe gaan zij nu om met deze data?

Bekijk hieronder de MediaTalk van Bert Kok met Jaap van Zessen (AD Nieuwsmedia), Gerard de Kloet (NOS) en Rutger Verhoeven (Smartocto).

Media Hack Day (9 en 10 oktober)

Verschillende teams nemen het tegen elkaar op in een 24 uur durende hackathon. Ze gaan aan de slag voor NPO, VPRO en Beeld en Geluid, die een uitdagende case voor ze hebben klaarliggen: meedenken (en bouwen) aan de publieke omroep recommendation engine van de toekomst!

Onze partners