Woensdag 17 mei is datajournalist Henk van Ess te gast op het Media Park in het kader van de Media Future Week. Deze middag geeft hij in Beeld en Geluid een lezing rondom het thema ‘Fact checking the Web’. In het eerste deel legt hij uit hoe je echte verhalen kunt vinden in social media. Daarna gaat hij hier in het tweede deel dieper op in aan de hand van de case ‘Jihadi John’ – en laat zien hoe je webrecherche toepast onder tijdsdruk.
12.30 Inloop met koffie en thee
13.00 Deel 1: How to find real stories in social media
13.30 Pauze
13.45 Deel 2: Jihadi John: Webrecherche onder tijdsdruk
15.00 Einde
Henk van Ess deelt in het eerste deel van de middag zijn geheimen hoe hij zorgt dat hij niet verdrinkt in fake news en informatie overload. Zijn antwoord: curatie van het web en het gebruik van slimme filters. In 30 minuten leer je een nieuwe strategie over hoe je verhalen vindt in sociale media. Hoe kom je als eerste achter een grote ontslagronde bij een bank? Hoe zoek je uit wie er achter een controversieel initiatief zitten, als een spermakliniek voor rijke mensen? En die geheime vlucht van Boeing, was dat vals of niet? Daarnaast deelt Henk ook zijn visie of waar fact checking naar toe gaat in de toekomst.
In deel 2 gaat Henk van Ess aan de hand van een actueel voorbeeld in op manieren waarop je met de middelen die je hebt zaken kunt ontmaskeren en welke keuzes je daarbij kunt maken. Hoe pleeg je verantwoorde webrecherche onder tijdsdruk? Je maakt het live mee in een onderzoek naar de meest gezocht jihadist van de wereld, Jihadi John. Henk van Ess rijdt vol gas in doodlopende straten. Maar gelukkig blijkt er elke keer een slim trucje waarmee je toch weer verder kan. In iets meer dan een uur houd je 15 tips over die je telkens opnieuw kunt gebruiken voor onderzoek naar complete onbekenden. Dit onderzoek is door Henk gedaan voor de Britse krant Daily Telegraph. Om privacy-redenen kunnen de getoonde namen en adressen niet in sociale media genoemd worden.
Henk van Ess helpt media professionals met het vinden van verhalen in big data. Hij is lid van onderzoekscollectief Bellingcat en Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) en reist de hele wereld rond met praktische workshops over slim gebruik van internet. De huisdocent van Persgroep Campus en Mediahuis Academie – de uitgevers van bijna alle Nederlandstalige dagbladen, is constant op zoek naar nieuwe methoden om nieuws uit data te halen, zoals “Inside the tenches of an information war“.
Volgens Geofeedia is Henk van Ess “an international thought leader in social media and online journalism”. Hij is dataconsultant voor de Verenigde Naties, lidocent bij de Axel Springer Akademie in Berlijn en geeft les bij universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Brussel, Wenen, Oslo en Hamburg. Van Ess schrijft columns voor de BBC, PBS en GIJN over practisch gebruik van internet. Hij is regelmatig spreker over social media en ‘digital diggingʼ op internationale congressen. Recente boeken zijn onder meer: “Verification Handbook for Investigative Reporting” (2015, co-writer), “Handboek Datajournalistiek” (Boom, 2012) en “De Google Code” (Pearson, 2011). Hij is medeauteur van een in januari 2017 verschenen boek over beter zoeken: “Richtig Recherchieren” (in het duits).
Deze Meet the Master wordt georganiseerd door iMMovator en Hilversum Media Campus in het kader van de Media Future Week. De sprekers van MFW worden mogelijk gemaakt dankzij het Stadsfonds Hilversum.