De toepassing van User Generated Content (USG) in de journalistiek en bij Social Media (Twitter, Facebook) roept vragen op over bruikbaarheid, betrouwbaarheid en selectie. Op 12 oktober a.s. geeft Matthew Eltringham op de Media Academie voor Nederlandse journalisten en media professionals een presentatie over het gebruik van User Generated Content. Besproken wordt hoe de BBC hiermee omgaat, praktijkvoorbeelden plus gedachten en discussie over het opzetten van een goede strategie.
Digitalisering en technologische vernieuwingen in de mediawereld hebben een enorme impact, ook op de journalistiek. De consequenties daarvan werken door in de dagelijkse praktijk in de digitale newsroom, in de verspreiding van het nieuws via vele kanalen maar ook in de betrokkenheid van lezers, kijkers en luisteraars bij het nieuws. De verandering in de relatie tussen zender en ontvanger is recent begonnen en zal in de toekomst nog veel meer intensiveren. Het begon met e-mail en de toegankelijkheid die het Internet biedt en krijgt vleugels dankzij de enorme verspreiding van mobiele telefoons met foto, video en goedkope camcorders. De ontvanger wordt zender en de zender wordt ontvanger.
Gebruik maken van User Generated Content (UGC) leidt tot nieuwe vragen rond bruikbaarheid, betrouwbaarheid en selectie. Vooral dat laatste is een punt. Hoe maak je onderscheid tussen het "echte" nieuws en de onvoorstelbare hoeveelheid ‘rubbish’ die wordt geproduceerd door goed(?)willende amateurs. De BBC startte in 2005 met een ‘UGC hub’, een club van (toen) 3 journalisten, inmiddels uitgegroeid tot 23, als een bron van nieuwsgaring, gelokaliseerd in het hart van de nieuwsredactie. Matthew Eltringham was vanaf het begin betrokken bij dit initiatief en kan over het succes en de nadelen van het omgaan met User Generated Content vertellen.
Ook in Nederland wordt uitgebreid geëxperimenteerd en ervaring opgedaan met gebruik van UGC. Vrijwel elke media website maakt het gebruikers mogelijk zelf gemaakte content te uploaden. De Media Academie heeft Matthew Eltringham gevraagd om op 12 oktober zijn ervaringen te presenteren en daarover te discussiëren met Nederlandse journalisten en media professionals.
Kosten: 49 euro excl. BTW
Locatie: Media Academie, Media Park in Hilversum
Aanmelden: via de website van de Media Academie