De Engelstalige Master in Media Innovation wordt verzorgd door de Academy for Digital Entertainment (ADE) van BUAS, in nauwe samenwerking met (inter)nationale partners. De master biedt je diepgaande kennis over digitale media processen en overbrugt het gat tussen theorie en praktijk in media studies.
Naast het voltijdsprogramma in Breda wordt er ook een executive track aangeboden in Hilversum, specifiek gericht op professionals in de media-industrie. Deze executive track start in januari 2019, en bestaat uit 10 bijeenkomsten van een donderdagavond, vrijdag en zaterdag met ongeveer 20 mede professionals op het Media Park in Hilversum. Gastdocenten komen in die 10 weekenden naar Hilversum, en reguliere docenten zijn aanwezig. In de executive track wordt veel van het werk geïnspireerd door de dagelijkse praktijk van de professionals die afkomstig zijn van mediabedrijven, maar ook uit de financiële sector en de reisbranche.
Het programma heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Niet alleen worden je analytische skills getraind, ook leer je om dieper te kijken naar digitale media en daarbij cruciale digitale processen te identificeren. Maar ook leert het je om analytische inzichten te transformeren naar bouwstenen waarmee je mediaproducten van de toekomst kunt ontwerpen.
De executive track van het MMI-programma duurt een jaar. Er zijn opties om langer dan één jaar te werken aan de afronding van dit programma. De meeste executive deelnemers nemen langer dan dat voor het afronden van hun studie omdat er gebeurtenissen zoals verhuizingen, en baanwissels zijn, maar daar weet men in de executive track in overleg goed op in te spelen.
Doel van de studie is onder andere om te komen tot media-innovaties. Succesvolle media-innovaties borduren vaak voort op reeds bestaande, herkenbare elementen die in elk mediaproduct terugkeren. In deze master worden die bouwstenen belicht vanuit verschillende theoretische invalshoeken. Wie de bouwstenen achter een mediaproduct begrijpt, kan nieuwe verbindingen maken. Op deze manier ontstaan nieuwe innovatieve concepten, gericht op de toekomst.
De executive master in Media Innovation is speciaal ontworpen voor professionals die veel met media werken. Ook worden docenten van hbo-instellingen verwelkomd die een master diploma op dit gebied willen halen. Je hebt een aantal jaar werkervaring nodig om mee te kunnen doen aan het executive programma. Doordat deze Master door de Nederlandse overheid wordt bekostigd, is de opleiding met een collegegeld van €2.060 voor 2018-2019 toegankelijk voor kleine mediabedrijven, start-ups en zzp’ers.
De vier cursusmodules van het MMI-programma omvatten de onderwerpen mediatheorie, bedrijfskunde, mediatechnologie en onderzoeks- en communicatiewetenschappen. Aanvullend werken deelnemers aan een industry case, voor opdrachtgevers als KLM, Ziggo, en United. Wat uniek is aan dit masterprogramma, is de combinatie van theorie en praktijk. Deelnemers moeten in staat zijn om de theorie te vertalen en in de praktijk te brengen door concepten te bedenken en uit te werken, eventueel aangevuld met een werkend prototype of op zijn minst een Electronic Proof of Concept voor degenen die voor het projecttraject kiezen. Het project omvat een productrapport waarin het ontwerp- en functionaliteitsproduct wordt beschreven en waarin rekening wordt gehouden met de marktbehoefte en positionering. In het proefschrift (in beide varianten) worden alle theoretische kennis en praktische ervaring die is opgedaan in de cursusmodules samengevoegd om een innovatief idee te produceren.
Onderstaand een overzicht van het programma en studiepunten:
Modules (44 ECTS):
Industry case (3 ECTS)
Final graduation project (13 ECTS)
Total: 60 ECTS