Op 28 en 29 april komen de film, televisie, muziek en game industrie tijdens het Festival of Games in Utrecht bij elkaar om kennis uit te wisselen en zaken te doen. Het Festival of Games congres heeft dit jaar transmedia als thema. Onder de noemer Games Anywhere zal het congres gaan over de samensmelting van film, televisie, muziek en games. Verschillende keynotes komen aan het woord zoals Mary Bihr, industrieveteraan bij LucasArts, die de bezoekers meeneemt in de totale belevenis van de Star Wars franchise. Daarnaast vertelt Jurian van der Meer, hoofd van Endemol Games hoe een tv-show gebruikt kan worden om online games te maken, of zelfs geschikt te maken voor tv-gaming.
Tv, films en games zijn geen losse pijlers meer: de grenzen tussen de verschillende entertainmentstromen vervagen en komen steeds vaker samen om consumenten een volledig transmediale beleving te kunnen geven. Het integreren van games in de totale mediabelevenis zorgt zelfs voor een sterkere band met de consumenten.
Made in Holland
Nederland loopt voorop in de wereld om game-elementen te combineren met televisie. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Ex Machina die kijkers van 'The Voice of Holland' real-time betrekt bij de beleving van een televisieprogramma. Bij de halve finale en finale was Live Rating via internet toegevoegd. Tienduizenden beoordelingen werden live uitgebracht via internet, smartphone of tablet en gedeeld via social media.
Een tweede voorbeeld van Nederlandse bodem waarin kanalen en platformen samensmelten is '13 in de Oorlog' dat is ontwikkeld door NTR en IJsfontein. '13 in de Oorlog' is het eerste educatieve online spel voor kinderen over de Tweede Wereldoorlog. Het neemt je in 13 afleveringen en game-levels mee terug naar het dagelijks leven in de Tweede Wereldoorlog. En dat dit slechts het begin is van de mogelijkheden van cross-mediale concepten blijkt uit de cijfers: in drie maanden tijd werd de website bijna 150.000 keer bezocht, waarvan de game bijna 90.000 keer!
Kijk voor het totale programma van het Festival of Games op de website.
IMMovator korting
Door de couponcode IMMOVATOR in te voeren tijdens het bestelproces krijgen iMMovatorleden bijna 40% korting op de originele prijs van een congreskaart! Kaarten bestellen met korting kan online.
Mocht je alleen de Expo en Career Fair van het Festival of Games willen bezoeken, dan kan dit gratis na voorregistratie.