24 februari 2020

Talentprogramma onderzoeksjournalistiek

Geen tot weinig ervaring
Enige tot redelijke ervaring
Inschrijven € 250,- incl. BTW

Locatie

Learningspace
4e verdieping mediacentrum
Joop van den Endeplein 1
Hilversum

Beperkt aantal plaatsen

Er kunnen minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers meedoen.

Studiebelasting

De gemiddelde weekbelasting is 8-10 uur. Naast de masterclasses en workshops is er ook een online leeromgeving.

Wil jij kennis opdoen van verschillende nieuwe technologieën en precies weten hoe je onderzoeksjournalistiek kunt bedrijven op en met allerlei nieuwe storytelling-platformen? Wil jij goed in multidisciplinaire teams kunnen samenwerken en kunnen werken met de nieuwste technieken? Schrijf je dan in voor het IMPACT-programma, speciaal voor onderzoeksjournalisten.

Het IMPACT-programma is een vier maanden durend programma. Het programma bestaat uit twee vakinhoudelijke blokken: storytelling op nieuwe platformen, en het gebruik van nieuwe technologieën bij onderzoek en productie. Zo krijg je masterclasses rondom online video, voice, podcasts, datajournalistiek en social platforms. Ook is er uiteraard aandacht voor je persoonlijke en loopontwikkeling door middel van intervisie en coaching. 

Meer weten?

Neem voor vragen over de inhoud en praktische zaken rondom het programma contact op met Bert Kok (bert.kok@mediaperspectives.nl), coördinator van het programma.

Aanmelden

De criteria voor het inschrijven voor dit programma vind je onder de knop inschrijven. De deadline voor inschrijving is maandag 24 februari. Op 4 maart begint het programma met een introductiedag.

Dit programma wordt gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

 

svdj

Het programma is voor:

  • alle onderzoeksjournalisten in loondienst en freelancers (met max 5 jaar werkervaring) 
  • net afgestudeerde journalisten en; 
  • gedreven studenten in het laatste jaar van hun journalistieke studie.  

Als je aan een van bovenstaande voorwaarden voldoet, en een motivatiebrief en voorbeelden van je journalistieke werk in stuurt, kun je deelnemen aan het programma. Als er meer dan 20 deelnemers zijn, selecteren we op motivatie en portfolio.

Kijk hier of je eventueel aanspraak kunt maken op volledige vergoeding van het inschrijfgeld bij het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten.

Het programma bestaat uit twee blokken. Daarnaast kun je optioneel gratis onze maandelijkse MediaTalks bijwonen. Docenten zijn o.a. Jerry Vermanen, Yael de Haan en Erik van Heeswijk.

Blok 1: Onderzoeksjournalistiek voor nieuwe platforms

Lesdagen: 11, 18, 25 maart, 1, 8, 15, 17 en22 april

Blok 2: Data & AI Tools

Lesdagen: 29 april, 6, 13, 20, 27 mei, 3, 4, 5 en 10 juni.

 

Download het hele lesprogramma hier.

Jerry Vermanen
Jerry Vermanen

Jerry Vermanen werkt als datajournalist bij de datajournalistieke onderzoekswebsite Pointer (KRO-NCRV). Hij ontmaskerde directeuren die miljonair zijn geworden van zorggeld, confronteerde downloaders van kinderporno met data en slimme zoektechnieken, en werkte samen met Bellingcat en Lighthouse Reports om Nederlandse wapens in conflictgebieden te ontdekken. Daarnaast schreef hij samen met Andrew Dasselaar het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.

Kees Boonman
Kees Boonman

Kees Boonman is journalist en politiek commentator van de Haagse en Britse politiek. Hij is onder meer bekend van zijn werk voor het NOS Journaal, Netwerk, EenVandaag en TROS Kamerbreed. Sinds 2018 bespreekt hij wekelijks de politiek in het MAX-programma Nieuwsweekend op NPO Radio 1. Kees is tevens docent Journalistiek aan de Universiteit van Leiden.

Yael de Haan
Yael de Haan
Yael de Haan

Yael de Haan is lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht. Ze leidt verschillende onderzoeksprojecten over de invloed van technologie op de journalistiek. Voorbeelden van onderzoeksprojecten zijn het effect van immersieve journalistiek op de nieuwsgebruiker, het gebruik en effect van datavisualisaties, online researchgedrag van journalisten en verantwoordingsbeleid in de journalistiek

Ze heeft meerdere wetenschappelijke peer-reviewed artikelen en boekhoofdstukken gepubliceerd. De resultaten van haar onderzoek hebben geleid tot praktische tools en inzichten voor de journalistieke beroepspraktijk en onderwijs. In 2012 behaalde ze haar PhD aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Beike Looijse
Beike Looijse

Beike is al jaren onderzoeksjournalist. Ze werkte onder andere op de redacties van Omroep Brabant, RTLZ, Omroep Gelderland en de NOS. En eind 2018 zette ze samen met twee andere journalisten freelance onderzoekscollectief Spot On Stories op. Met behulp van financiering van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Inmiddels zijn ze met vieren en hebben ze een duidelijke.

Spot On Stories wil die dingen laten zien die onder de radar gebeuren, maar belangrijk zijn. Structuren zichtbaar maken, die anders ongezien blijven. En er vervolgens voor zorgen dat die belangrijke onderzoeken bij de juiste mensen terecht komen. Want dat zien ze als de grootste uitdaging voor onderzoeksjournalisten vandaag de dag. Dat je met je verhalen niet alleen de mensen bereikt die zelf op zoek gaan naar nieuws. Maar dat iedereen die de informatie nodig heeft, die ook tot zich krijgt. Ook als diegene niet iedere dag de krant leest of naar verdiepende journalistieke programma’s kijkt.

De journalisten bij Spot On Stories denken daarom op een vernieuwende en strategische manier na over vertelvormen. En ze verspreiden hun verhalen heel bewust via de mediakanalen die voor de juiste impact zorgen. Dat betekent dat ze niet altijd kiezen voor een uitgebreid krantenverhaal of een televisiereportage. Als ze denken dat ze een verhaal beter kunnen overbrengen via Instastories, een VR-game of een animatie, dan doen ze dat.

Dajo Brinkman
Dajo Brinkman

Dajo Brinkman is gastspreker. Dajo studeerde af aan ’t SAE in Digital Film (BSc) en realiseerde zijn droom om als freelance cameraman te werken door de aanschaf van de Nokia OZO. Deze unieke camera heeft hem de kans gegeven om een rijke ervaring op te doen met verschillende filmprojecten over de hele wereld, o.a. voor Nespresso, Chiquita, Adidas, O’Neill, The Voice en de Verenigde Naties (Gepubliceerd door Time Magazine). Dajo heeft verschillende talks en workshops gegeven over 360 filmen en deelt graag zijn ervaring. Hij maakt deel uit van de co-workingspace de XR Base in Amsterdam.

Cassandra de Klerck
Cassandra De Klerck
Cassandra de Klerck

Cassandra de Klerck is oprichter van het Virtual Acting Institute. Virtual Acting is een intermediair tussen de wereld van acteren en presenteren, en die van technologieën zoals VR en AR. Cassandra heeft producties gemaakt voor organisaties als Intel, Nokia, Philips, SAP en NXP.  Met haar trainingen zorgt ze voor ‘humanity’ in technologische toepassingen, waardoor de productie ook echt een ziel krijgt.

Naast haar werk voor het Virtual Acting Institute is Cassandra werkzaam bij Purple Pill waar zij heeft meegewerkt aan meer dan 15 immersive projecten. Zo werkte ze bijvoorbeeld mee aan Eye Moviezone filmset experience van filmmuseum Eye, waar je midden op de filmset staat. In deze VR film ontdek je alles over de verschillende functies op de filmset.

 

Erik van Heeswijk
Erik van Heeswijk

Erik van Heeswijk is CEO en co-founder van CleverLions en SmartOcto. Erik is sinds 1998 prominent bij de ontwikkeling van contentstrategie betrokken, waarvan vijf jaar als Hoofdredacteur Digitaal van de VPRO. SmartOcto is een mediasysteem dat aan de hand van big data het optimale scenario voor elk verhaal over alle contentkanalen heen berekent, en heeft in de Benelux prominente mediaklanten waaronder titels van DPG Media, Nu.nl en de VRT.

Erik geeft al enkele jaren trainingen bij Media Perspectives over o.a big data voor beginners, dataredactie, en het monitoren van impact door middel van data-analyses.

Bert Kok
Bert Kok

Bert heeft ruime ervaring in de dynamische wereld waar inhoud, technologie en business samenkomen. Hij heeft een achtergrond in de journalistiek en werkte voor kranten, radio, tijdschriften en het persbureau ANP. Daar gaf hij leiding aan de businessunit Multimedia waar alle maatproducties van het ANP werden gemaakt, zoals radiobulletins, internetberichten, teletekst, video en berichten voor mobiel. Met een klein team werd daar op een heel efficiënte manier nieuws geproduceerd voor een groot aantal verschillende platformen.

Sinds 2009 is Bert actief als ondernemer en (mede)oprichter van diverse startups, waaronder imgZine (later ORTEC Communications). imgZine is een platform voor digitale publicaties, dat op een simpele manier allerlei contentstromen samenbrengt in een aantrekkelijk magazine.

Bert’s passie is de transformatie van de media-industrie. Zijn ambitie is om deze digitale transformatie voortdurend te stimuleren en bij te dragen aan een duurzame toekomst voor de mediasector. Sinds 2016 werkt Bert voor Media Perspectives en houdt zich daar vooral met de businesskant bezig. Bert heeft een Executive MBA in Cross Media, en is gecertificeerd Innovation Sprint Master. 

Maarten lens-Fitzgerald
Maarten Lens-FitzGerald
Maarten Lens-FitzGerald

Maarten Lens-FitzGerald is spreker, ondernemer en consultant over toekomst van werk, transformatie en voice-diensten. Oprichter van Layar, Teamily en Associate Partner bij Moore Amsterdam.

Met het Augmented Reality Platform Layar behaalde hij zijn eerste publieke successen. Maarten verdeelt zijn tijd nu tussen Teamily en Open Voice.

Voice, dit nieuwe “oude” medium is in adoptie van 0 naar 50 miljoen slimme speakers gegroeid in drie jaar. Sneller dan het web. Maarten publiceert regelmatig hierover, werkt met diverse bedrijven aan hun eerste voice services en is oprichter van de eerste Nederlandse voice meetup.

Met Teamily helpt hij teams en organisaties effectiever in verandering te worden met behulp van archetypes en data, onder andere voor de Gemeente Amsterdam, Singularity University, Rockstart, en de Politie.

Rick van Dijk
Rick van Dijk

Rick van Dijk werkt sinds 2015 als zelfstandig ondernemers en was daarvoor jarenlang werkzaam als innovatie-adviseur bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Hij is binnen Media Perspectives onder meer verantwoordelijk voor het MediaMatters-programma. Daarin worden de oplossingen van startups en scale-ups gekoppeld aan de uitdagingen van mediabedrijven. Daarnaast heeft hij de opleiding tot coach duurzame inzetbaarheid volgens de Meten Coachen Actie-methode succesvol afgerond, en is gecertificeerd SCRUM-trainer.

 

Maarten Westerveen
Maarten Westerveen

Maarten maakt sinds 2007 podcasts. Zijn eerste was samen met Geert Mak voor zijn programma ‘In Europa’. Nu werkt hij voor de meest populaire podcastshow van Nederland: Echt Gebeurd. Ook werkt hij voor podcastbedrijf Dag en Nacht Media en is docent Storytelling & Podcasting aan de Hogeschool Utrecht. 

Martijn de Bie
Martijn de Bie

Martijn heeft meerdere jaren gewerkt bij Omroep Brabant als community manager en projectleider Nieuwe Media en Innovatie. Nu is hij werkzaam als projectmanager bij SmartOcto en is expert op het gebied van Google Analytics.

8 april 2020
Er zijn nog geen reviews