In mei starten we met een nieuwe editie van het Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT. Tijdens dit vier maanden durende traject leren we je de nieuwste technologieën toe te passen, zodat je verhalen nog meer maatschappelijke impact opleveren.
Dus ben jij een journalist (in spé) en ben je nieuwsgierig naar nieuwe manieren van storytelling en onderzoek? Ben je altijd op zoek naar meer verdieping en wil je de impact van je werk vergroten? Dan zijn we op zoek naar jou!
Het programma bestaat uit twee vakinhoudelijke blokken waarbij we gaan experimenteren met immersive journalism en data driven storytelling gaan inzetten. Ook leer je gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.
Elk inhoudelijk blok bestaat uit 8 weken wekelijks 1 dag masterclasses/workshops en Elearning-opdrachten. Daarnaast is er reeds vrij snel na de start van het blok ruimte om een onderwerp te kiezen en te gaan ‘researchen’ voor de eindproductie van elk blok.
Het blok wordt afgesloten met een sprint verdeeld over 3 weken, waarin je in kleine groepen een eindproductie afmaakt en presenteert aan een vakjury.
Docenten en experts die de deelnemers o.a. gaan begeleiden:
Blok 1: Immersive journalism
In het eerste deel onderzoeken we de mogelijkheden van immersieve technieken, zoals augmented reality, 360 graden video, en animated VR. Al deze technieken worden immersief genoemd vanwege de onderdompeling in het verhaal die er vaak mee gepaard gaat: een lezer/gebruiker staat opeens in het verhaal. Omdat die onderdompeling niet altijd heel vergaand is, wordt ook wel de term XR gehanteerd: een verzamelnaam voor media die een vorm van eXtended Reality brengen.
Immersieve journalistieke toepassingen brengen ook een nieuwe set vragen met zich mee: wie is eigenlijk de journalist in een XR-verhaal; wie representeert de journalist en wat is de rol van een gebruiker? Welke nieuwe narratieve structuren zijn mogelijk door XR, en hoe verhouden het redactionele en productieproces zich in zo’n productie? We sluiten het blok af door, onder begeleiding van enkele experts, in groepen zelf een immersieve productie te maken.
Blok 2: data driven storytelling
In het tweede blok ligt de nadruk op welke technologieën (binnen en buiten de media) gebruikt kunnen worden in, met name, de fases van onderzoek en productie. De nadruk ligt daarbij op het werken met data en artificial intelligence (AI):
Ook dit blok sluiten we af met een data gedreven onderzoeksproductie.
Klik hier voor het gehele lesprogramma!
Het programma staat open voor:
Het programma is naast je studie of werk te volgen. De gemiddelde weekbelasting is 8-10 uur. Naast de masterclasses en workshops is er ook een online leeromgeving met naslagwerken en korte opdrachten.
Lees hier hoe oud-deelnemer Ties (27) het IMPACT-programma heeft ervaren!
Bekijk hier de resultaten van vorig jaar!
Let op! Vanwege de lock-down hebben we besloten om het programma later te starten dan gepland. We starten nu in mei, zodat we echt fysiek bij elkaar kunnen komen op het Media Park in Hilversum. Uiteraard houden we ons hierbij aan alle maatregelen omtrent COVID-19.
De bijeenkomsten zijn in principe op woensdagen en het programma duurt 18 weken. Gezien de latere start, houden we rekening met de vakantie en zal er waarschijnlijk een zomerstop zijn. Dit gaat in overleg met de deelnemers.
Het programma is onderdeel van de talentregeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en kost slechts 450 euro inclusief BTW per deelnemer. Betaling in termijnen is in overleg mogelijk.
Hieronder twee mogelijkheden om (een deel van) de kosten vergoed te krijgen:
Beurs Expertisebevordering
Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten heeft nu een interessante regeling voor journalisten die een cursus gaan volgen! Het Fonds BJP wil graag investeren in de kwaliteit van journalistiek in Nederland en biedt daarom de mogelijkheid een beurs aan te vragen. Klik hier voor meer informatie.
Beurs Permanente Professionele Ontwikkeling (PPO)
Werktuig PPO stimuleert de professionele ontwikkeling en de loopbaankansen van werkenden en werkzoekenden in de creatieve of culturele sector. Aanvragers kunnen een bijdrage vragen voor de kosten van activiteiten die gericht zijn op professionele ontwikkeling. Klik hier voor meer informatie.
Voldoe je aan de criteria en wil je meedoen? Schrijf je dan snel in! De deadline is maandag 22 maart en er kunnen minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers meedoen. We behandelen de aanmeldingen op volgorde van binnenkomst, dus hoe eerder jij je aanmeldt, hoe meer kans je maakt om geselecteerd te worden!
Heb je nog vragen? Mail dan naar talent@mediaperspectives.nl
Dit programma wordt gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.