12 mei 2021

Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT

Enige tot redelijke ervaring
Inschrijven € 450,- (incl. btw)

Dit programma wordt gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

svdj

Creëer meer impact met jouw verhaal en wordt een futureproof journalist!

In mei 2021 starten we met een nieuwe editie van het Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT. Tijdens dit vier maanden durende traject leren we je de nieuwste technologieën toe te passen, zodat je verhalen nog meer maatschappelijke impact opleveren.

Kijk voor informatie over voorgaande edities en een interview met een oud-deelnemer op deze pagina: Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT

Wat is IMPACT?

IMPACT staat voor Investigative Media Program And Coaching Talent. Door de globalisering van mediacontent, de enorme vlucht van ‘fake news’ en de ontwikkeling van steeds meer mediaplatformen, worden er hoge eisen gesteld aan journalisten. Op welk medium komt je verhaal het beste tot zijn recht en hoe zorg je dat je je publiek meezuigt in de misstanden die je aan de kaak wilt stellen? Deze vragen zijn in het uitdijende medialandschap niet zo simpel meer.

Met dit programma willen we jonge onderzoeksjournalisten klaarstomen voor deze uitdagingen. In vier maanden tijd gaan we je uitgebreid kennis laten maken met de mogelijkheden van immersieve media en het gebruik van data bij onderzoek en de productie. Daarnaast besteden we aandacht aan hoe jij in je vak en loopbaan staat, door middel van intervisie-bijeenkomsten en individuele loopbaancoaching.

Hiermee leveren wij breder inzetbare future proof onderzoeksjournalisten op, die op de hoogte zijn van de nieuwste technieken, en daar kritische keuzes in kunnen maken, voldoende inzicht hebben in hun eigen functioneren en goed projectmatig kunnen werken.

Je kunt je hier aanmelden!

Studiebelasting

Het programma is naast je studie of werk te volgen. De gemiddelde weekbelasting is 8-10 uur. Naast de masterclasses en workshops is er ook een online leeromgeving met naslagwerken en korte opdrachten.

Duur en locatie

Let op! Vanwege de lock-down hebben we besloten om het programma later te starten dan gepland. We starten nu in mei, zodat we echt fysiek bij elkaar kunnen komen op het Media Park in Hilversum. Uiteraard houden we ons hierbij aan alle maatregelen omtrent COVID-19.

De bijeenkomsten zijn in principe op woensdagen en het programma duurt 18 weken. Gezien de latere start, houden we rekening met de vakantie en zal er waarschijnlijk een zomerstop zijn. Dit gaat in overleg met de deelnemers.

Lesgeld

Het programma is onderdeel van de talentregeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en kost slechts 450 euro inclusief BTW per deelnemer. Betaling in termijnen is in overleg mogelijk.

Beurzen

Hieronder twee mogelijkheden om (een deel van) de kosten vergoed te krijgen:

Beurs Expertisebevordering

Het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten heeft nu een interessante regeling voor journalisten die een cursus gaan volgen! Het Fonds BJP wil graag investeren in de kwaliteit van journalistiek in Nederland en biedt daarom de mogelijkheid een beurs aan te vragen. Klik hier voor meer informatie.

Beurs Permanente Professionele Ontwikkeling (PPO)

Werktuig PPO stimuleert de professionele ontwikkeling en de loopbaankansen van werkenden en werkzoekenden in de creatieve of culturele sector. Aanvragers kunnen een bijdrage vragen voor de kosten van activiteiten die gericht zijn op professionele ontwikkeling. Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden

Voldoe je aan de criteria en wil je meedoen? Schrijf je dan snel in! De deadline is maandag 22 maart en er kunnen minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers meedoen. We behandelen de aanmeldingen op volgorde van binnenkomst, dus hoe eerder jij je aanmeldt, hoe meer kans je maakt om geselecteerd te worden!

Heb je nog vragen? Mail dan naar talent@mediaperspectives.nl

Je kunt je hier aanmelden!

Voor wie?

Het programma staat open voor:

  • Alle onderzoeksjournalisten in loondienst en freelancers (met max. 5 jaar werkervaring);
  • Gedreven studenten in het laatste jaar van hun journalistieke studie;
  • Pas afgestudeerde journalisten.

Programma-opzet

Het programma bestaat uit twee vakinhoudelijke blokken waarbij we gaan experimenteren met immersive journalism en data driven storytelling gaan inzetten. Ook leer je gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Elk inhoudelijk blok bestaat uit 8 weken wekelijks 1 dag masterclasses/workshops en Elearning-opdrachten. Daarnaast is er reeds vrij snel na de start van het blok ruimte om een onderwerp te kiezen en te gaan ‘researchen’ voor de eindproductie van elk blok.

Het blok wordt afgesloten met een sprint verdeeld over 3 weken, waarin je in kleine groepen een eindproductie afmaakt en presenteert aan een vakjury.

Blok 1: Immersive journalism

In het eerste deel onderzoeken we de mogelijkheden van immersieve technieken, zoals augmented reality, 360 graden video, en animated VR. Al deze technieken worden immersief genoemd vanwege de onderdompeling in het verhaal die er vaak mee gepaard gaat: een lezer/gebruiker staat opeen in het verhaal. Omdat die onderdompeling niet altijd heel vergaand is, wordt ook wel de term XR gehanteerd: een verzamelnaam voor media die een vorm van eXtended Reality brengen.

Immersieve journalistieke toepassingen brengen ook een nieuwe set vragen met zich mee: wie is eigenlijk de journalist in een XR-verhaal; wie representeert de journalist en wat is de rol van een gebruiker? Welke nieuwe narratieve structuren zijn mogelijk door XR, en hoe verhouden het redactionele en productieproces zich in zo’n productie? We sluiten het blok af door, onder begeleiding van enkele experts, in groepen zelf een immersieve productie te maken.

Blok 2: data driven storytelling

In het tweede blok ligt de nadruk op welke technologieën (binnen en buiten de media) gebruikt kunnen worden in, met name, de fases van onderzoek en productie. De nadruk ligt daarbij op het werken met data en artificial intelligence (AI):

  • Het vinden en ontsluiten van data die van belang zijn voor het maken van een verhaal door uit grote (on)gestructureerde informatiebronnen data te ‘scrapen;
  • Het ordenen, opschonen, analyseren en visualiseren van data;
  • Het gebruiken en maken van algoritmes voor het opsporen van relevante patronen of voorspellen daarvan;
  • Het kunnen duiden van de impact van je werk in verschillende mediumtypen door het goed kunnen analyseren van data-dashboards (bereikcijfers, Google Analytics, engagement metrics, etc).

Ook dit blok sluiten we af met een data gedreven onderzoeksproductie.

Bekijk hier het gehele lesprogramma

Yael de Haan
Yael de Haan
Yael de Haan

Yael de Haan is lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht. Ze leidt verschillende onderzoeksprojecten over de invloed van technologie op de journalistiek. Voorbeelden van onderzoeksprojecten zijn het effect van immersieve journalistiek op de nieuwsgebruiker, het gebruik en effect van datavisualisaties, online researchgedrag van journalisten en verantwoordingsbeleid in de journalistiek

Ze heeft meerdere wetenschappelijke peer-reviewed artikelen en boekhoofdstukken gepubliceerd. De resultaten van haar onderzoek hebben geleid tot praktische tools en inzichten voor de journalistieke beroepspraktijk en onderwijs. In 2012 behaalde ze haar PhD aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Erik van Heeswijk
Erik van Heeswijk

Erik van Heeswijk is CEO en co-founder van CleverLions en SmartOcto. Erik is sinds 1998 prominent bij de ontwikkeling van contentstrategie betrokken, waarvan vijf jaar als Hoofdredacteur Digitaal van de VPRO. SmartOcto is een mediasysteem dat aan de hand van big data het optimale scenario voor elk verhaal over alle contentkanalen heen berekent, en heeft in de Benelux prominente mediaklanten waaronder titels van DPG Media, Nu.nl en de VRT.

Erik geeft al enkele jaren trainingen bij Media Perspectives over o.a big data voor beginners, dataredactie, en het monitoren van impact door middel van data-analyses.

Jerry Vermanen
Jerry Vermanen

Jerry Vermanen werkt als datajournalist bij de datajournalistieke onderzoekswebsite Pointer (KRO-NCRV). Hij ontmaskerde directeuren die miljonair zijn geworden van zorggeld, confronteerde downloaders van kinderporno met data en slimme zoektechnieken, en werkte samen met Bellingcat en Lighthouse Reports om Nederlandse wapens in conflictgebieden te ontdekken. Daarnaast schreef hij samen met Andrew Dasselaar het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.

Martijn de Bie
Martijn de Bie

Martijn heeft meerdere jaren gewerkt bij Omroep Brabant als community manager en projectleider Nieuwe Media en Innovatie. Nu is hij werkzaam als projectmanager bij SmartOcto en is expert op het gebied van Google Analytics.

Deelnemer 1
13 januari 2021
Ik hoopte vooral geïnspireerd te raken. In de relatief korte periode van de cursus was het onrealistisch dat ik een hele nieuwe vaardigheid zou leren zoals coderen. Maar ik kon wel meer leren over nieuwe vertelvormen en hoe die mogelijk ingezet zouden kunnen worden voor een journalistiek verhaal. Door een eerste basiskennis op te doen, hoopte ik dat ik later eerder de samenwerking met bijvoorbeeld een datajournalist of VR-expert op zou gaan zoeken. Daarnaast bestond het programma uit veel interessante sprekers waarvan enkelen echt bezig waren om de grenzen van nieuwe vertelvormen te verleggen.