10 maart 2021

Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT

Enige tot redelijke ervaring
Inschrijven € 450,- (incl. btw)

Dit programma wordt gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

svdj

Creëer meer impact met jouw verhaal en wordt een futureproof journalist!

In maart 2021 starten we met een nieuwe editie van het Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT. Tijdens dit vier maanden durende traject leren we je de nieuwste technologieën toe te passen, zodat je verhalen nog meer maatschappelijke impact opleveren.

Wat is IMPACT?

IMPACT staat voor Investigative Media Program And Coaching Talent. Door de globalisering van mediacontent, de enorme vlucht van ‘fake news’ en de ontwikkeling van steeds meer mediaplatformen, worden er hoge eisen gesteld aan journalisten. Op welk medium komt je verhaal het beste tot zijn recht en hoe zorg je dat je je publiek meezuigt in de misstanden die je aan de kaak wilt stellen? Deze vragen zijn in het uitdijende medialandschap niet zo simpel meer.

Met dit programma willen we jonge onderzoeksjournalisten klaarstomen voor deze uitdagingen. In vier maanden tijd gaan we je uitgebreid kennis laten maken met de mogelijkheden van immersieve media en het gebruik van data bij onderzoek en de productie. Daarnaast besteden we aandacht aan hoe jij in je vak en loopbaan staat, door middel van intervisie-bijeenkomsten en individuele loopbaancoaching.

Hiermee leveren wij breder inzetbare future proof onderzoeksjournalisten op, die op de hoogte zijn van de nieuwste technieken, en daar kritische keuzes in kunnen maken, voldoende inzicht hebben in hun eigen functioneren en goed projectmatig kunnen werken.

Kijk voor informatie over voorgaande edities en een interview met een oud-deelnemer op deze pagina: Talentprogramma onderzoeksjournalistiek: IMPACT

Je kunt je hier aanmelden!

Studiebelasting

Het programma is naast je studie of werk te volgen. De gemiddelde weekbelasting is 8-10 uur. Naast de masterclasses en workshops is er ook een online leeromgeving met naslagwerken en korte opdrachten.

Duur en locatie

Het programma start in de week van 8 maart en eindigt begin juli. De bijeenkomsten zijn in principe op woensdagen.

We gaan er voor nu vanuit dat we in maart weer fysiek bijeen kunnenkomen op onze leslocatie op het Media Park in Hilversum. Uiteraard houden we ons hierbij aan alle maatregelen omtrent COVID-19.

Lesgeld

Het programma is onderdeel van de talentregeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en kost slechts 450 euro inclusief BTW per deelnemer. Betaling in termijnen is in overleg mogelijk.

Aanmelden

Voldoe je aan de criteria en wil je meedoen? Schrijf je dan snel in! De deadline is 22 februari en er kunnen minimaal 10 en maximaal 20 deelnemers meedoen. We behandelen de aanmeldingen op volgorde van binnenkomst, dus hoe eerder jij je aanmeldt, hoe meer kans je maakt om geselecteerd te worden!

Heb je nog vragen? Mail dan naar talent@mediaperspectives.nl

Je kunt je hier aanmelden!

Voor wie?

Het programma staat open voor:

  • Alle onderzoeksjournalisten in loondienst en freelancers (met max. 5 jaar werkervaring);
  • Gedreven studenten in het laatste jaar van hun journalistieke studie;
  • Pas afgestudeerde journalisten.

Programma-opzet

Het programma bestaat uit twee vakinhoudelijke blokken waarbij we gaan experimenteren met immersive journalism en data driven storytelling gaan inzetten. Ook leer je gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Elk inhoudelijk blok bestaat uit 8 weken wekelijks 1 dag masterclasses/workshops en Elearning-opdrachten. Daarnaast is er reeds vrij snel na de start van het blok ruimte om een onderwerp te kiezen en te gaan ‘researchen’ voor de eindproductie van elk blok.

Het blok wordt afgesloten met een sprint verdeeld over 3 weken, waarin je in kleine groepen een eindproductie afmaakt en presenteert aan een vakjury.

Blok 1: Immersive journalism

In het eerste deel onderzoeken we de mogelijkheden van immersieve technieken, zoals augmented reality, 360 graden video, en animated VR. Al deze technieken worden immersief genoemd vanwege de onderdompeling in het verhaal die er vaak mee gepaard gaat: een lezer/gebruiker staat opeen in het verhaal. Omdat die onderdompeling niet altijd heel vergaand is, wordt ook wel de term XR gehanteerd: een verzamelnaam voor media die een vorm van eXtended Reality brengen.

Immersieve journalistieke toepassingen brengen ook een nieuwe set vragen met zich mee: wie is eigenlijk de journalist in een XR-verhaal; wie representeert de journalist en wat is de rol van een gebruiker? Welke nieuwe narratieve structuren zijn mogelijk door XR, en hoe verhouden het redactionele en productieproces zich in zo’n productie? We sluiten het blok af door, onder begeleiding van enkele experts, in groepen zelf een immersieve productie te maken.

Blok 2: data driven storytelling

In het tweede blok ligt de nadruk op welke technologieën (binnen en buiten de media) gebruikt kunnen worden in, met name, de fases van onderzoek en productie. De nadruk ligt daarbij op het werken met data en artificial intelligence (AI):

  • Het vinden en ontsluiten van data die van belang zijn voor het maken van een verhaal door uit grote (on)gestructureerde informatiebronnen data te ‘scrapen;
  • Het ordenen, opschonen, analyseren en visualiseren van data;
  • Het gebruiken en maken van algoritmes voor het opsporen van relevante patronen of voorspellen daarvan;
  • Het kunnen duiden van de impact van je werk in verschillende mediumtypen door het goed kunnen analyseren van data-dashboards (bereikcijfers, Google Analytics, engagement metrics, etc).

Ook dit blok sluiten we af met een data gedreven onderzoeksproductie.

Bekijk hier het gehele lesprogramma

Nog niet bekend

De docent(en) worden later bekend gemaakt.

Deelnemer 1
13 januari 2021
Ik hoopte vooral geïnspireerd te raken. In de relatief korte periode van de cursus was het onrealistisch dat ik een hele nieuwe vaardigheid zou leren zoals coderen. Maar ik kon wel meer leren over nieuwe vertelvormen en hoe die mogelijk ingezet zouden kunnen worden voor een journalistiek verhaal. Door een eerste basiskennis op te doen, hoopte ik dat ik later eerder de samenwerking met bijvoorbeeld een datajournalist of VR-expert op zou gaan zoeken. Daarnaast bestond het programma uit veel interessante sprekers waarvan enkelen echt bezig waren om de grenzen van nieuwe vertelvormen te verleggen.