Om oplossingen te vinden voor de grote uitdagingen waar de mediasector mee te maken heeft, zijn 15 grote mediabedrijven een samenwerking gestart. Ze hebben een gezamenlijke innovatieagenda opgesteld met de pijlers: Decentrale data, Nieuws en informatie en Content en productie.
De innovatieagenda is het resultaat van overleg aan de Industrietafel, die bestaat uit 15 bestuurders van grote mediabedrijven. De agenda kent 3 pijlers:
Decentrale data
Een van de belangrijkste punten is een plan voor decentrale dataopslag. Iedere Nederlander zou een persoonlijke datakluis moeten krijgen waarin gegevens over onder meer mediagebruik zijn opgeslagen. Alleen de gebruiker heeft de ‘sleutel’ van die kluis.
Nieuws en informatie
De pijler nieuws en informatie concentreert zich onder meer op mogelijkheden om desinformatie te bestrijden. Daarnaast zijn het behoud van het vertrouwen in de journalistiek en aansluiting bij doelgroepen als jongeren belangrijke onderwerpen.
Content en productie
Bij content en productie gaat het vooral om technologie. Zo is volgens de innovatieagenda het niveau van Nederlandse taalherkenning te laag. Dat kan omhoog door het gebruik van AI en daar zou dus in moeten worden geïnvesteerd. Ook wil de mediasector inzetten op het creëren van virtuele en immersive content onder meer voor de Metaverse.
Op 4 oktober 2022 werd de innovatieagenda gepresenteerd tijdens het Cross Media Café in Beeld & Geluid Hilversum. Arno Otto, Chief Transformation Officer bij Talpa Network gaf een uitgebreide presentatie over de onderwerpen die binnen de innovatieagenda centraal staan. De minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens, heeft de agenda in ontvangst genomen en middels een videoboodschap haar reactie gegeven.
Bekijk hier de presentatie van Arno Otto over de innovatieagenda.
Bekijk hieronder de reactie van Minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens.
Lees hieronder meer achtergrond over de innovatieagenda:
Wil je meer weten of heb je vragen? Neem contact op via innovatieagenda@mediaperspectives.nl