Abel Enklaar (VPRO): "Onze hackathons ‘Publieke Pioniers’ zitten bomvol creatieve innovatie, waardoor we even onze eigen mediabubbel verlaten."
Abel Enklaar is Creative Director bij VPRO Medialab. Het Medialab verkent de mogelijkheden om nieuwe technologieën in te zetten om op een creatieve manier verhalen te vertellen. Hierbij zoeken ze actief de kruisbestuiving met disciplines buiten de mediawereld op. Zo organiseren ze regelmatig hackathons onder de naam ‘Publieke Pioniers’. Tijdens die hackathons worden er op wisselende thema’s technologische vraagstukken onderzocht. Hiermee brengt Medialab de skills van journalisten, designers, developers, kunstenaars en mediamakers samen in een creatieve snelkookpan. Na twee dagen pitchen de teams hun prototype aan een professionele jury. Concepten uit eerdere hackathons zijn veelvuldig doorontwikkeld tot innovatieve projecten binnen de publieke omroep.
Abel, wat is het doel van zo’n hackathon?
“Het is de bedoeling dat we twee dagen lang onze eigen bubbel verlaten en ons laten inspireren door verschillende disciplines op het gebied van technologie. Die twee dagen zitten bomvol creatieve innovatie. Tijdens de laatste hackathon, in samenwerking met Hogeschool Saxion, hadden we als thema ‘virtuele virtuozen’. Dat ging over de game-technologie en virtuele producties. Verschillende teams gingen aan de slag met het bedenken van ideeën. Uiteindelijk bepaalt een vakjury wie het beste idee heeft. Dat idee wordt dan echt verder uitgewerkt.”
Hoe ziet zo’n dag eruit?
“We beginnen om negen uur ’s ochtends met een grote brainstorm voor alle deelnemers. Wat zijn voor hen de grote uitdagingen op het gebied van het gekozen thema? Onder leiding van Medialab gaan de verschillende teams vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van een concept. Ik hou me bezig met het ondersteunen van de teams en ik organiseer de publieksavond. Die wordt de eerste avond gehouden. Dan mogen de teams hun eerste concept toetsen bij het publiek, de ‘future watchers’. Hoe reageren zij op de ideeën? De tweede dag hacken de teams door. Uiteindelijk bepaalt de jury welk team wint. ”
Heb je een voorbeeld van een winnend idee?
“Een team heeft de tool ‘Tree of Life’ ontwikkeld. Door de inzet van AI kun je daar grote levensvragen stellen aan oude filosofen. Het is de Habbo van deze tijd. Samen met studenten van Hogeschool Saxions mag het team de tool door ontwikkelen. Maar zelfs concepten van teams die niet winnen worden met enthousiasme ontvangen. Een deelnemend team van NOS heeft een prototype ontwikkeld van een app om basisschoolleerlingen te laten oefenen met factchecken. Door het spelen van een game waarin ze bepaalde bronnen moeten controleren en valideren, leren ze de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen factchecken. Ondanks dat dit idee niet heeft gewonnen was de jury behoorlijk onder de indruk.”