Innovatie op het Media Park: NTR

Anne Gras (NTR): “Ons nieuwe platform NPO Cultuur is onderscheidend en prikkelend. Het is een feestje om daar eindredacteur van te zijn.”

Op haar zeventiende begon Anne Gras (28) bij de NTR als stagiaire en sindsdien is ze er nog steeds werkzaam. Als eindredacteur van het gloednieuwe platform NPO Cultuur en integraal programma ontwikkelaar heeft ze de perfecte balans in haar werkweek. Haar creatieve brein zit vol met ideeën die ze bij beide functies de vrije loop kan laten. Zo heeft ze het programma Generatie Genaaid bedacht over de ‘pechgeneratie’ met een studieschuld en is ze druk bezig met het opbouwen van het platform NPO Cultuur. Ze weet zeker dat het een kwestie van tijd is voordat iedereen bekend is met het platform. “Als je niet weet wat je moet kijken of waar je naartoe moet op het gebied van cultuur, dan weet straks iedereen NPO Cultuur te vinden.”

Wat is NPO Cultuur precies?

“NPO Cultuur is een platform waar we tips geven op het gebied van kunst en cultuur. We lichten mooie documentaires uit en recenseren theatervoorstellingen, maar gaan ook zelf op pad en doen verslag van festivals zoals Lowlands of ADE. We zijn onderscheidend en prikkelend. De experimentele fase is net voorbij.”

Hoe is het idee hiervoor ontstaan?

“Het idee is ontstaan tijdens de coronacrisis. Toen alles dicht was heeft de NPO een cultuurplan opgesteld. Podiumkunstenaars die hun creativiteit niet in de zalen kwijt konden, gaven we bij de NPO een platform. Later werd het een duwtje in de rug om de zalen juist weer vol te krijgen. NPO Cultuur is eigenlijk het verlengde van dat cultuurplan. Vlak na deze zomer kregen we te horen dat we het verder uit mochten bouwen. We hadden op dat moment alleen een Instagram account en een nieuwsbrief. Waar begin je? Gaandeweg hebben we het wiel een beetje uitgevonden. Inmiddels hebben we een website, nieuwsbrief, zitten we op TikTok, Instagram en maken we de podcast Tussen Kunst en Katers.

Zo te horen richten jullie je op een wat jonger publiek?

“Ons publiek zit tussen de achttien en veertig jaar. De podcast Tussen Kunst en Katers, waarin we de luisteraar een breed scala aan culturele tips geven, maar ook zeer kritisch zijn op flops, trekt een veel jongere doelgroep dan de nieuwsbrief of de website. Als we een podcast over klassieke muziek zouden maken, trekt dat weer een heel ander publiek. Elk kanaal passen we aan op de doelgroep.

Voor onze podcast hebben we heel bewust deze insteek gekozen. We hebben een clubje van zeven beginnende presentatoren gevonden, die op een heel enthousiaste, creatieve manier hun blik op kunst en cultuur delen met de luisteraars. We proberen de presentatoren steeds meer bekendheid te geven door snippets van de podcast te delen op Instagram en TikTok. Inmiddels hebben we met succes 27 afleveringen gemaakt.”

En jullie zijn nog lang niet klaar toch? 

“We zijn pas net begonnen. We zitten vol met wilde plannen om het platform uit te breiden. Bijvoorbeeld door het efficiënter maken van content op festivals, zoals een podcast ter plaatse waar het publiek meer bij betrokken wordt. Maar ook het uitbreiden van de podcast met theatermakers als gast. Het zijn een paar kleine voorbeelden van ideeën die we samen willen uitvoeren. De groep bestaat uit allemaal duizendpoten die kunnen presenteren, filmen en editen. Het is een feestje om daar eindredacteur van te zijn.”