Luc van Wijngaarden (MBO College Hilversum): “Ik geef mijn studenten de handvatten die ze nodig hebben om zelf innovatief aan de slag te gaan.”
Op de afdeling Media Studies van het Mbo College Hilversum worden studenten zo goed mogelijk voorbereid op de technologie van de toekomst. Ze worden software agnostisch opgeleid zodat ze straks flexibel om kunnen gaan met verschillende tools voor het maken van graphics en animaties. Luc van Wijngaarden, docent 3D Animation & Design, ziet het belang van opleiden op het gebied van nieuwe innovaties. Zeker door de recente ontwikkelingen rondom AI, is het belangrijk om studenten de juiste vaardigheden te leren om hier mee om te kunnen gaan.
Wat proberen jullie de studenten te leren op het gebied van innovatie?
“We leren de studenten met name om altijd eerst zelf na te denken. Het is niet zo dat wij als docenten voorkauwen welk knopje ingedrukt moet worden. De studenten moeten het echt zelf doen, zodat ze later tijdens hun baan ook zelf blijven nadenken en zich niet blindstaren op aangeleerde technieken. Nu zijn ze bijvoorbeeld bezig met het opzetten en werkend krijgen van een XR-studio. Door het gebruik van een green screen kun je zo de echte wereld verbinden met de virtuele wereld. Het is een schaduwopdracht uit de praktijk. Dat houdt in dat er een echte opdrachtgever is, maar om niet te veel druk bij de studenten te leggen is het niet erg als het niet lukt. We blijven een leerschool. Dit is een prachtig project waarbij de studenten al hun creativiteit kwijt kunnen.”
Wat kun je allemaal met zo’n XR-studio?
“Er is heel veel mogelijk. Door middel van greenscreens creëer je een virtuele wereld die overloopt in de echte wereld. Stel: jij zit achter een bureau in onze studio. Je doet een bureaulamp aan. Dat licht schijnt niet alleen in de studio, maar ook in de virtuele omgeving. Ook de schaduw van het bureau loopt door in de virtuele achtergrond. De virtuele wereld staat dus constant in verbinding met wat er op dat moment in het echt gebeurt. Dat is de toekomst. Want waarom zou je een hele grote ruimte afhuren en een groot decor bouwen als het ook op een scherm kan? Het is inmiddels al zo realistisch dat het bijna niet meer van echt te onderscheiden is.”
Wat is jouw stijl van lesgeven?
“Mijn manier van lesgeven is het instrueren van de studenten om ze vervolgens los te laten. Ze krijgen alle vrijheid om hun creatieve brein te volgen. Bijvoorbeeld met het bouwen van zo’n virtuele studio. Ik leg uit wat de mogelijkheden zijn en wat daarvoor nodig is. De studenten mogen het daarna zelf gaan doen. In het gehele proces ben ik begeleidend bezig. Ik ben veel meer een coach dan een docent. Ik geef de studenten de handvatten die ze nodig hebben om zelf innovatief aan de slag te gaan. Als een groepje een bepaalde kant op wil, zal ik nooit degene zijn die zegt: dat kan niet of dat mag niet. Ik ga juist met hen kijken wat er wel mogelijk is. Onze studenten mogen zo groot denken als ze zelf willen.”