Tjitze Zijlstra (AVROTROS): “Ons nieuwe dataplatform Pandora maakt van koude data een menselijk verhaal.”
Tjitze Zijlstra maakt van koude data een menselijk verhaal. Hij is data-analist bij de AVROTROS en de afgelopen jaren druk geweest met het bouwen van het innovatieve dataplatform Pandora. Dit platform verzamelt alle data van de organisatie, zoals kijk- en luistercijfers, websitebezoek en social media cijfers en combineert deze met elkaar. Hierdoor ontstaat er een compleet beeld waardoor programma’s en websites makkelijker geoptimaliseerd kunnen worden.
Wat maakt Pandora zo’n waardevol platform?
“Door Pandora kunnen we betere conclusies uit data trekken. Bijvoorbeeld als het gaat om kijkcijfers. Bij het programma Radar zien we in de kijkcijfercurve precies wanneer mensen weg zappen. Die data was er altijd al, maar in Pandora hebben we het geautomatiseerd en gecombineerd met cijfers van andere zenders. Komt het bijvoorbeeld omdat er een voetbalwedstrijd om een bepaald tijdstip begon op een andere zender? Dat konden we nooit met zekerheid zeggen, maar door Pandora hebben we dat nu keurig inzichtelijk.
Voor redacties is het bijvoorbeeld prettig om een verhaal te hebben bij elk cijfer. Dit kan ze helpen meer bereik en impact te genereren. Iedere redactie heeft in Pandora een eigen dashboard waarop al hun data te zien is. Dit is toegankelijk voor alle medewerkers binnen de omroep, zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen.”
Wat maakt het hebben van goede data zo waardevol?
“Grote mediabedrijven als Facebook roepen vaak dat alleen reels, korte filmpjes, nog werken om veel mensen te bereiken. Uit onze eigen data blijkt echter dat dat een stuk genuanceerder ligt. Reels doen het zeker goed, maar een linkje plaatsen werkt bijvoorbeeld ook nog steeds prima. Het is dus gevaarlijk de lijn van die grote mediabedrijven te volgen aangezien daar altijd een eigenbelang meespeelt. Het hebben van eigen data is daarom cruciaal.”
Heb je tips voor mediamakers om beter te scoren?
“Het zijn soms hele kleine aanpassingen die een groot effect kunnen hebben. Het bereik van online publicaties kan bijvoorbeeld met dertig procent stijgen als je de titel verbetert. Bij een platform als TikTok draait alles om de eerste drie seconden, je moet zorgen dat je juist die optimaliseert. Bij video’s van het programma Dit Was Het Nieuws viel op dat mensen doorscrollen als er wordt gelachen, terwijl er nog meer grappen achteraan kwamen. De lach is dus blijkbaar een scrollmoment. Als je dat weet kun je je content daarop aanpassen. Dat is ook waar mijn passie het meeste ligt. Bij televisie heb je maar een paar andere kanalen waar je mee moet concurreren. Online zijn het er ontelbaar veel. Dat vraagt om een hele andere mindset en daar zit voor mij de meeste uitdaging.”