Branche Innovatie Contract
IMMovator en TNO werken samen in het project Branche Innovatie Contract iMMovator om innovatieve MKB-bedrijven inzicht te geven in de kansen voor nieuwe diensten door technologische ontwikkelingen, standaarden en bewegingen van de markt. Ook gaat TNO samen met de bedrijven en iMMovator aan de slag om samen eventuele knelpunten op te lossen. FttH en ConnectedTV staan in het project centraal.
Op 4 oktober wordt de eerste workshop, uit een serie van drie, georganiseerd. Tijdens deze workshop worden de cases (die voortgekomen zijn uit de eerste bijeenkomst) verder uitgediept. Doelstellingen zijn de probleemstelling helder krijgen en de aanpak en het kader bepalen. Hieronder vindt u een beschrijving van de cases.
Bent u geïnteresseerd om als deelnemer aan het project bij te dragen aan de bijeenkomsten? Neem dan contact op met Mascha van Dort.
Case A: toegang tot de managed service lane
In deze case staat de volgende vraag centraal: Hoe kun je als kleine, nieuwe speler toegang krijgen tot de managed services lane, en daar diensten aanbieden? In deze case wordt aandacht besteed aan zowel technische als organisatorisch aspecten van open toegang tot breedbandverbindingen met kwaliteitsgaranties. Dit type verbindingen wordt op dit moment al wel door ISPs intern gebruikt voor het leveren van IPTV en VoIP telefonie, maar ze zijn nog niet of beperkt beschikbaar voor diensten van andere aanbieders. Technisch kan het bij toegang tot de managed service lane gaan om het beschikbaar komen van losse verbindingen, bijvoorbeeld voor het realiseren van een upstream met gegarandeerde bandbreedte. Een andere mogelijkheid is het krijgen van toegang tot een bestaande managed verbinding of dienst, zoals IPTV. Gekoppeld aan deze technische aspecten spelen organisatorische vragen: deze nieuwe vorm van toegang vraagt om nieuwe afspraken in de keten om de waarde van de verbindingen goed tot zijn recht te laten komen. Deze case richt zich specifiek op toegang tot de managed service lane in lokale glasvezelnetwerken. In deze case kunnen ook enkele issues over devices en over gebruiksgemak worden meegenomen.
Case B: lokaal organiseren van succesvolle diensten
In deze case staat de volgende vraag centraal: Hoe kun je succesvolle diensten ontwikkelen waarbij de focus ligt op lokale acceptatie? Om deze vraag te beantwoorden zijn de volgende deelvragen belangrijk: