Virtual Reality (VR) is al tijden een buzzword. Nu VR-headsets steeds goedkoper worden bereiken VR-producties ook steeds vaker de consument in de huiskamer. Als mediamaker wil je voorop blijven lopen en experimenteren met deze immersive vorm van storytelling. De vraag “Moeten we niet iets met VR?” komt daarmee ook steeds vaker aan de orde. Na een eerste enthousiaste reactie, loopt het daarna vaak vast op de vraag maar waarom en hoe dan?
Deze vragen staan centraal tijdens de tweedaagse training ‘Setting the VR groundrules’ van Hilversum Media Campus, MediaMonks, NHTV en HKU. Na deze training ben je in staat een weloverwogen besluit te nemen over het wel of niet inzetten van VR in jouw mediastrategie. Ook heb je de vaardigheden om ideeën en doelstelling om te zetten in een effectieve VR-briefing.
VR Academyfrom Hilversum Media Campuson Vimeo.
Op dag 1 (donderdag 30 november) staat in het teken van het maken van een briefing. Je zal VR/AR voorbeelden ervaren, je krijgt VR insights rondom creatie, media strategie, verhaallijnen en R&D. In de middag ligt de focus op de VR briefing. Je krijgt echte briefing te zien en er wordt gesproken over techniek, productie, bewijs, financiën en budget. Er wordt gewerkt in groepen maar ook klassikaal kennis gedeeld door de trainers.
Op dag 2 (woensdag 13 december) staat in het teken van debriefing. Gebaseerd op de beste briefing van dag 1 werken de deelnemers nu verder aan de debrief of ideeën generatie. Je krijg inzichten gepresenteerd van academische studies en project ervaringen (fails) en wat we daarvan kunnen leren. We discussiëren over VR storyboards, social VR, de duur, camera’s, productie rollen, stiching en software.
Robert-Jan Blonk is een VR Producer bij MediaMonk – ’s werelds grootste creatieve productiebureau. Hij behoort tot de eerste generatie VR producers. Zijn serieuze senior skills overstijgen zijn jongensachtige uiterlijk. Robert-Jan heeft 11 jaar gewerkt in de broadcasting, film en creatieve productie industrie voordat hij zichzelf onderdompelde in virtual reality vanaf 2015. Hij is betrokken geweest bij de productie van verschillende internationaal gewaardeerde VR ervaringen, zoals projecten voor Samsun en Startup Fest Europe.
Marnix van Gisbergen is professor ‘Digital Media Concepts’ en Manager Business Innovation & Research bij NHTV Breda University of Applied Sciences (Academy for Digital Entertainment). Met een internationaal team media onderzoekers en game ontwikkelaars werkt Marnix aan nationaal en internationaal gefinancierd onderzoek. Zijn meest recente onderzoek is erop gericht om merken een virtual reality strategie te laten opzetten gebaseerd op media context connectivity.
Hartmut Koenitz is professor ‘Interactive Narrative Design’ van de HKU en doet onderzoek naar interactive narrative design in video gemaes en andere opkomende digitale formats. Daarvoor was hij actief aan de afdeling telecommunicatie/Entertainment Media Studies aan de Universiteit van George. Hier leidde hij een onderzoeksteam en ontwikkelde ASAPS , een open en uitbreidbaar systeem voor interactive digital narrative design.
Deelnemen aan deze training? De training vindt plaats op donderdag 30 november en woensdag 13 december in Hilversum. Kosten voor deelname bedragen €750,- inclusief catering. Er is plek voor maximaal 20 deelnemers en vol = vol. Aarzel dus niet met inschrijven!
Meer informatie en inschrijving via de website van Hilversum Media Campus.