Na eerste uitverkochte Meet Up, vindt dinsdag 18 oktober de tweede plaats in Amsterdam
Als omroep vertel je verhalen op tv, radio en internet. Maar verhalen zijn tegenwoordig overal: op je lijf, in de trein, op je telefoon. Hoe kun je nieuwe en onverwachte platforms inzetten om verhalen te vertellen? Welk verhaal leent zich voor welk medium? En niet onbelangrijk, hoe bereik je daar publiek? Met de reizende dialoog ‘VPRO Medialab Meet Up’ trekt het VPRO Medialab het land in om de toekomst van storytelling te onderzoeken. Na een eerste uitverkochte Meet Up op TodaysArt, zet VPRO Medialab op 18 oktober het onderzoek voort op Cinekid Professional, met de blik gericht op immersive stories voor kinderen.
VPRO Medialab Meet Up @ Cinekid: immersive stories
Cinekid, het grootste mediafestival voor kinderen ter wereld, zet zich in voor kwalitatieve media voor kinderen: het festival wil hen actief deel laten nemen aan de creatie ervan en hen met een kritische blik media laten ervaren. De VPRO Medialab Meet Up maakt deel uit van Cinekid Professional en focust op immersive stories: hoe kunnen kinderen ondergedompeld worden in een verhaal aan de hand van mixed reality formats als VR/AR? Hoe kun je verhalen overbrengen zonder echte verhaallijn?
Meet the makers
Zes inspirerende (inter)nationale makers zijn uitgenodigd van wie er twee een keynote presentatie geven. Daarna schuiven de deelnemers in groepjes aan bij een van de makers om te ontleden en te onderzoeken hoe het medium het verhaal beïnvloedt en op welke manier het format bij het medium past.
Kunstenaar en regisseur Ersin Han Ersin is één van de twee keynote-sprekers. Als directeur van Marshmellow Laser Feast is hij voortdurend op zoek naar baanbrekende ervaringen die de deelnemer volledig onderdompelen in een mixed reality. Oprichter van Tinybop, Raul Gutierrez, presenteert over zijn werk als ontwikkelaar van educatieve apps waarmee de nieuwsgierigheid van kinderen wordt getriggerd. Kunstenares Jennifer Kanary maakte de installatie Labyrinth Psychotica, waarin je als deelnemer ervaart hoe confronterend en vervreemdend wereld van psychose is. Augmented reality kunstenaar Sander Veenhof maakt het liefst projecten waarbij de virtuele en fysieke werkelijkheid elkaar aanvullen én een wisselwerking aangaan met lokaal aanwezige data en mensen. Vijfde maker is interaction designer Klasien Zandschulp. In haar werk de focust ze op interactive storytelling en wearable technology en onderzoekt de manier waarop mensen communiceren met en gebruikmaken van hun digitale omgeving. Simon van der Linden is oprichter en ontwerper bij Monobanda PLAY, waarmee hij belevingen creëert waarbij mensen iets nieuws ontdekken over henzelf op een speelse manier. Presentatie ligt in handen van Elfie Tromp.
5 mediafestivals, 5 aspecten van storytelling
Op 5 mediafestivals worden 5 aspecten van storytelling onderzocht. Na TodaysArt met non-fiction stories en immersive stories op Cinekid, reist de dialoog verder door het land. Eind november is IDFA Doclab aan de beurt en tijdens Eurosonic/Noorderslag in januari 2017 staat spreading stories centraal. Op STRP Biënnale op 30 maart 2017 komen alle onderwerpen samen én wordt daar mobile storytelling aan toegevoegd tijdens een grote conferentie.
Over het VPRO Medialab
Ons medialandschap is in sneltreinvaart aan het veranderen en daarom heeft VPRO half april 2015 het Medialab op Strijp-S in Eindhoven geopend. Met het laboratorium wil VPRO sneller inzicht te krijgen in de nieuwste manieren waarop media worden gemaakt én gebruikt. Ander onderdeel van het onderzoek is de vertaling van deze nieuwe manieren naar (digitale) programma's van de VPRO. Hierbij kan gedacht worden aan virtual reality, augmented reality, maar ook het omgaan met big data.