5 juni 2008

Seminar Atos Consulting: Open Innovatie

Datum & tijd

2008-06-05 14:00:00

Logo Atos ConsultingOp donderdag 5 juni vindt van 13.00 tot 17.30 uur het seminar Open Innovatie plaats. Dit seminar is gekoppeld aan een benchmarkonderzoek dat Atos Consulting uitvoert in samenwerking met het European Centre for Open and Collaborative Innovation (olv. Wim Vanhaverbeke) en de Technische Universiteit Eindhoven.

Innovatiemanagement is de laatste jaren veranderd van aard, Open Innovatie is de nieuwe manier van innoveren. De Nederlandse multinationals houden zich hiermee bezig, maar ook MKB bedrijven beginnen dit toe te passen. Technieken als Corporate Venture Capital, crowd sourcing, allianties en licensing worden gebruikt om samen met externe partijen te innoveren. Deze nieuwe manier van samenwerking biedt veel mogelijkheden, maar misschien wel net zoveel uitdagingen. De kernvraag daarbij is of het voor meer waarde zorgt voor organisaties.
In het onderzoek waaraan dit seminar is gekoppeld staan een aantal aspecten centraal:
> Hoe zijn de principes van Open Innovatie geïmplementeerd;
> De relatie tussen Open Innovatie en succes;
> De rol van innovatie hotspots versus reguliere bedrijfslocaties.
U kunt online deelnemen aan het onderzoek via www.acois.nl.

Op het seminar worden de eerste generieke resultaten van het onderzoek gepresenteerd door prof. dr. Ard-Pieter de Man van Atos Consulting en tevens hoogleraar Innovatie en Allianties aan de VU.
Naast een presentatie van de eerste onderzoeksresultaten zijn er de volgende sprekers:
> DSM, Rob Kirschbaum, Vice President Innovation bij DSM, heeft zich als doel gesteld om door middel van innovatie additioneel € 1 miljard omzet binnen te halen voor 2010. Hiermee is DSM één van de voorlopers met het implementeren van de Open Innovatie principes in zowel strategie als bedrijfsvoering van de organisatie.
> Favela Fabric, Sander Dullaart, oprichter en directeur, is specialist in Community Driven Innovation. Tijdens zijn blikverruimende presentatie legt Sander aan de hand van concrete voorbeelden (oa Fiat 500) uit hoe consumenten betrokken kunnen worden bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.

Vervolgens zullen er twee interactieve break-out sessies worden gehouden:
> U kunt discussiëren met Willem Manders, verantwoordelijk voor Strategic Innovation bij Shell Global Solutions International over het ‘GameChanger’ concept, ontwikkeld om financiële middelen beschikbaar te stellen, de juiste mensen aan elkaar te koppelen en een adviserende rol te spelen bij het samen radicaal innoveren.
> Ton van Mil, directeur van iMMovator, zal een toelichting geven op de manier waarop zij effectieve verbindingen creëren in de cross media sector (radio, televisie, internet, mobiel, print en events) met de nadruk op innovatie en economisch rendement.

U wordt in de gelegenheid gesteld om alle sessies te volgen.

Het formele programma start om 13.00 uur en wordt rond 17.30 uur afgesloten. Daarna wordt u uitgenodigd voor een informele borrel. Voor diegenen die al eerder kunnen komen, wordt vanaf 12.15 uur een makkelijke lunch geserveerd.
Na aanmelding bij Sigrid Drukker (Atos Consulting) ontvangt u een bevestiging met routebeschrijving.