5 juni 2013

Met games de economie een boost geven

Datum & tijd

2013-06-05 10:00:00
Gamedevelopers uit heel Nederland laten van 5 tot en met 7 juni zien wat games voor bedrijven kunnen doen op het gebied van strategie, innovatie en groei. Tijdens een driedaagse bootcamp bouwen ze spelprototypes waarmee bedrijven veilig en virtueel kunnen experimenteren met hun business model. Als basis gebruiken zij het Business Model Canvas, een methode om je bedrijfsmodel in kaart te brengen en te innoveren die over de hele wereld navolging heeft gekregen.

“Het Business Model Canvas, dat is ontwikkeld door Alex Osterwalder, is helder en visueel, maar we willen nog duidelijker maken dat de afzonderlijke onderdelen van je bedrijfsvoering één keten zijn”, zegt Patrick van der Pijl van Business Models Inc., de organisator van het evenement. “Door het canvas speelbaar te maken, zie je meteen welke gevolgen je keuzes hebben bij het vernieuwen van je model. Dit helpt organisaties om nieuwe business modellen makkelijker uit te proberen.”

Games & business
“Games worden steeds vaker ingezet om medewerkers te laten nadenken over de strategie van hun bedrijf," voegt JP van Seventer van mede-organisator Dutch Game Garden toe. “Games kunnen business modellen op speelse wijze visualiseren en inzichtelijk maken. Toegepaste of serious games zijn dan ook een belangrijke pijler onder de groeiende Nederlandse gamesindustrie. Tijdens het evenement willen we het bedrijfsleven en de gamesindustrie bij elkaar brengen zodat zij van elkaar leren en manieren verzinnen om de economie een boost te geven.”

Bootcamp
Tijdens de driedaagse bootcamp ‘Business Model Canvas: The Game’ van 5 tot 7 juni in Amsterdam werken 10 teams van game developers 3 dagen aan een game voor het Business Model Canvas. Bedrijven worden uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn, feedback te geven en het game development-proces te volgen. Daarnaast vinden er workshops plaats over gamestorming en business model mechanics, gaming en innovation, met buitenlandse sprekers als Sunni Brown en Alex Osterwalder. Op de laatste dag van het evenement presenteren de game developers hun speelbare prototypes die ze gedurende de 3 dagen hebben ontwikkeld.

Over Business Models Inc.
In 2009 verscheen de bestseller Business Model Generation, geschreven door Alex Osterwalder en geproduceerd door Patrick van der Pijl van Business Models Inc. Het boek is inmiddels in meer dan 26 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 500.000 exemplaren van verkocht. Het bijbehorende Business Model Canvas is meer dan een miljoen keer gedownload. Het canvas helpt organisaties om hun business model op een visuele manier in kaart te brengen en te innoveren. Business Models Inc. helpt organisaties met strategie, innovatie en het ontwerpen van nieuwe business modellen en wil de kennis rond business modeling en visueel denken op een hoger plan brengen, o.a. door het ontwikkelen van een game.

Over Dutch Game Garden
Dutch Game Garden is aanjager van de Nederlandse gamesindustrie. Deze stichting stimuleert bedrijvigheid door ondernemers, financiers, kennisinstellingen en overheden aan elkaar te koppelen.

Dutch Game Garden biedt betaalbare en flexibele bedrijfshuisvesting aan in het business center, begeleidt jonge ondernemers via het incubator-programma, organiseert game-gerelateerde evenementen en beheert een sociaal netwerk voor studenten en professionals. Deze combinatie van elkaar versterkende activiteiten maakt Dutch Game Garden uniek in Nederland.

Dutch Game Garden wordt mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) van de Europese Commissie.

Meer informatie over het event, kijk op www.canvasthegame.com