iMMovator organiseert samen met RVO, Dutch Media Innovators, de Kamer van Koophandel en de Rabobank Gooi en Vechtstreek een bijeenkomst over internationaal zakendoen in de VS.
De Media & Entertainment-industrie groeit wereldwijd de komende jaren nog fors. Een derde van deze omzet zal in de Verenigde Staten worden gegenereerd. Voor Nederlandse bedrijven dus een interessante markt, zeker omdat we 3e in de wereldranglijst staan op het gebied van fysieke- en digitale infrastructuur, en Nederland een excellent imago heeft als het gaat om het ontwerpen en ontwikkelen van contentdiensten met optimale user experiences. Deze voorsprong maakt export van Nederlandse diensten en producten dus zeer kansrijk.
We gaan tijdens deze sessie eerst in op een aantal algemene vragen en ervaringen van mediabedrijven. Daarna volgen twee kleinere breakout-sessies waarin we op jouw specifieke vragen in kunnen gaan en bespreken we hoe je (ook) gezamenlijk een aantal activiteiten zou kunnen opzetten. Waarom is de VS voor jouw bedrijf een interessante kans? Hoe kun je in zo’n enorm land de markt goed bewerken? Wat voor verschillende bedrijfsvormen zijn er? Hoe gaat men om met cultuurverschillen? En wat is het nut van deelname aan handelsmissies?
Tijdens de workshop proberen we antwoord te geven op de bovenstaande vragen. Bovendien zullen enkele ervaren ondernemers uit het consortium Dutch Media Innovators vertellen over hun eigen ervaringen in New York en Californië.
PROGRAMMA
13.30 inloop en welkom door Mir Wermuth, programmamanager internationale samenwerking bij iMMovator
14.00 André Sterk (Kamer van Koophandel) zal aftrappen met algemene voorlichting over marktbewerking, de verschillende vormen die mogelijk zijn bij het opzetten van een bedrijf in de VS en de echte need-to-know wet en regelgeving
14.45 Daniël Horst en Frans den Broeder (beiden werkzaam bij de Rabobank), gaan in op de verschillende financieringsmogelijkheden bij internationaal zakendoen en met welke financiële risico’s je ook rekening moet houden.
15.30 Twee inspirerende ervaringsverhalen van Sicco Wegerif (Mediamonks) en Hans Disch (24i).
15.50 Pauze
16.00 Breakoutsessie eerste ronde
16.30 Breakoutsessie tweede ronde
17.00 Start netwerkborrel
De groep verdeelt zich over 2 sessies.
Breakoutsessie A
Mogelijkheid om 1-op-1 vragen te stellen aan Stephan van de Wall, Senior Adviseur Internationalisering MKB bij RVO en jarenlang hoofd EZ op het consulaat in Chicago, alsmede aan de sprekers voor de pauze.
Breakoutsessie B
Verkennen van mogelijkheden om gezamenlijk activiteiten te ontplooien en advies wat daarvoor de mogelijkehden zijn (handelsmissie, werkbezoek, marktonderzoek, sales agent, huisvesting, etc.)
SPREKERS
Daniël Horst is Consultant Financiële Logistiek bij de Rabobank Gooi en Vechstreek. In het dagelijks leven houdt hij zich hoofdzakelijk bezig met adviseren op het gebied van (internationaal) cashmanagement voor groot zakelijke klanten. Daarnaast is hij bij deze lokale bank Internationaal zakendoen coördinator. Dit houdt onder andere in dat hij een centrale rol speel bij klanten die internationaal zaken willen gaan doen.
Frans den Broeder is Manager International Department Rabobank America (en toevallig over vanuit Californië). Hij staat in zijn werk dagelijks Nederlandse ondernemers bij die zaken doen in de VS. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring met het werken met multinationals.
Hans Disch is medeoprichter en Chief Strategy Officer van 24i. Het bedrijf is in 2009 opgericht en ontwikkelt frontend applicaties voor OTT-televisie voor klanten als Pathé thuis en Fox. Sinds enkele jaren richt 24i zich ook duidelijk op de Amerikaanse markt, onder andere samen met andere partners in Dutch Media Innovators. Zo werken zij bijvoorbeeld voor Fuse, een Amerikaanse tv-zender voor jong volwassenen.
Stephan van de Wall, Senior Adviseur Internationalisering MKB bij RVO en jarenlang hoofd EZ op het consulaat in Chicago,
Sicco Wegerif is “Head of Big Builds & Platforms” bij MediaMonks en heeft meer dan 15 jaar digitale ervaring bij verschillende reclamebureaus. Hij is betrokken bij verschillende Amerikaanse klanten. Mediamonks heeft twee vestigingen in de VS, een in New York, en de andere in Los Angeles. Zij werken daar onder andere voor reclamebureaus als Wieden & Kennedy en 72and Sunny en klanten als Weber, Google, General Motors en Budweiser.