Zoekmachine marketing of SEM (Search Engine Marketing) is een vaak gehoorde kreet in het online marketing landschap. Wat is SEM nu precies? Wat zijn de ontwikkelingen in deze dynamische markt? Wat zijn de belangrijkste spelers? Digikring Groot Amsterdam organiseert 3 september een avond over Search Engine Marketing, waarin al deze vragen én meer worden beantwoord.
SEM en SEA (Search Engine Advertising), als onderdeel van online marketing, stijgen enorm in populariteit. SEM en SEO (Search Engine Optimization) vormen steeds meer een onderdeel van een totale online marketing campagne. De markt voor zoekmachines wordt al jaren gedomineerd door Google. Hoewel Yahoo en Microsoft Live Search (BING) pogingen ondernemen marktaandeel te verkrijgen blijft dit tot nu nog zonder resultaat. Het programma Als eerste spreker zal Nico Maessen van Search Factory spreken over SEM, de positie van SEM in de totale mediamix en de meest recente ontwikkelingen op het gebied van metrics en rendement toelichten. Search Factory levert full service zoekmachine marketing diensten voor o.a. verzekeraars en reisorganisaties. Daarnaast biedt Search Factory een totaalpakket om klantensites in de onafhankelijke zoekresultaten topposities te laten innemen.
Als tweede spreker zal Patrick van Buuren van Kieskeurig aantreden. Kieskeurig, is de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van Kieskeurig is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 150.000 consumenten de Kieskeurig site. Patrick van Buuren geeft een presentatie over hoe de dienstverlening van Kieskeurig zich verhoudt ten opzichte van SEM? Waar vullen zij elkaar aan? Waar bijten ze elkaar? Maar natuurlijk ook; Wat doet Kieskeurig aan SEM en waarom doen ze dit?
De laatste spreker is Frank Dittner van AnchorMen. AnchorMen helpt klanten bij het zo goed mogelijk inzetten van internet als marketing- en communicatiemiddel. Frank gaat vertellen over de noodzaak van een geïntegreerd marketingbeleid, SEM is hier een wezenlijk onderdeel van, temeer omdat je een goed doordacht marketingbeleid moet hebben om effectief met SEM aan de slag te gaan.
De avond wordt uiteraard besloten met een interactieve sessie waarin de aanwezigen een online marketing case voorgeschoteld krijgen. De teams gaan de strijd met elkaar aan om in korte tijd een zo goed mogelijke online marketing campagne uit te denken. Uiteraard dient SEM hier onderdeel van uit te maken.