4 september 2012

Cross Media Café Radio – De luisteraar centraal

Datum & tijd

2012-09-04 15:30:00

Studio 3

Het Cross Media Café van 4 september stond geheel in het teken van radio: de luisteraar centraal. Een kleine 200 radio professionals lieten zich bijpraten over nieuwe programmaconcepten, nieuwe techniek en nieuwe vormen van interactie. Met interessante cases van o.a. de publieke omroep, Myradio, Nu.nl en DeepFM. James Cridland en Jonathan Marks gaven een internationale overview van de nieuwe ontwikkelingen.

We kijken terug op een geslaagde middag.

Verslagen

Video’s

De video’s zijn te vinden op Vimeo:

Presentaties

Bekijk hier de slides die gebruikt zijn tijdens het Cross Media Café (of bekijk ze direct op slideshare ).

Foto’s

De foto’s, gemaakt door Mark Janssen van ECP, zijn te bekijken op Flickr.

In de Pers

Programma

Voorafgaand aan het Cross Media Café organiseerde de Media Academie een Try-out over Creativiteitstechnieken. Tijdens deze lunchworkshop kreeg men tips hoe je een grotere rol kunt spelen in het zelfstandig ontwikkelen van succesvolle formats en hoe je vragen van klanten kunt vertalen naar creatieve werkvormen.

14.00 Ontvangst

14.30 Start Cross Media Café

Welkom Freek van ’t Ooster, directie iMMovator / Moderator Monique van Dusseldorp
Wat zijn de activiteiten en bijeenkomsten die iMMovator in het nieuwe seizoen organiseert? Een snelle update door Freek van ’t Ooster, gevolgd door een introductie van het programma van de middag door Monique van Dusseldorp, bij het CMC terug van weggeweest.

De luisteraar centraal bij de Nederlandse Publieke Omroep
Social media hebben ervoor gezorgd dat de NPO steeds meer en sneller radio samen met de luisteraar maakt. De nieuwe 3FM studio is daar inmiddels volledig op ingericht. Het vraagt van DJ’s een nieuwe manier van radiomaken. Wat is de visie achter dit project, hoe werkt de praktijk en wat is de ervaring van DJ’s?

  • Jan Westerhof, Directeur Radio Publieke Omroep
  • Jurre Bosman, Programmaleider Radio 6 Soul & Jazz
  • Giel Beelen, Radio DJ en presentator 3FM

Improving the reasons for radio – What’s hot and what’s not door Jonathan Marks, trendwatcher en media adviseur
Na een lange international loopbaan, onder andere bij de BBC en Radio Nederland Wereldomroep, is Marks nu adviseur voor media bedrijven. De rol van het publiek staat centraal in zijn werk. Voor het Cross Media Café heeft hij een selectie gemaakt van interessante internationale voorbeelden waarbij radio, sociale media en het publiek een nieuwe relatie aangaan.

Pitchsessie
In twee minuten vertellen waar het om gaat: interessante projecten rond radio en geluid.

  • Glazen Studenten Bus, door Sieb Kroeske, Hogeschool INHOLLAND
  • WebBOX, door Karel Raven, managing director Solutions Radio
  • Twitter Elfstedentocht, door Arthur Vierboom
  • Het Geluid van Nederland, door Arnoud Traa, De Auditieve Dienst
  • Absolute Radio, door Kristof Dehaen

Pauze

Keynote presentation by James Cridland, radio futuroloog en Managing Director van Media UK
James Cridland beschrijft de grote ontwikkelingen in het huidige radio landschap – wat gebeurt er nu luisteraars steeds vaker muziek en radio tot zich nemen via nieuwe platforms? Hij neemt vervolgens een heel succesvol Engels initiatief onder de loep, de Radioplayer: een industrie-brede radioplayer die in Engeland nu voor alle radiostations is uitgerold.

Case studies platforms
Wat doen Nederlandse online radio stations? Hoe onderscheiden ze zich en hoe overleven ze? Drie case studies:

  • Vincent Bruijnes, eigenaar DeepFM. DeepFM begon als online radio station. Welke lessen hebben ze geleerd en hoe gaan ze het nu aanpakken?
  • Niels Hoogland / Wouter Stern, Myradio . De Sky Radio Group ontwikkelde haar eigen platform, voor een persoonlijk radio station. Hoe gaat het met MyRadio?
  • Jurriaan Bernson, Product manager NU.nl. Spotify is een partner van belang voor partijen met interessant geluid en nieuws. Hoe zit een samenwerking met Spotify in elkaar? Het verhaal van NU.nl
  • Elger van der Wel, organisator Kermis FM.Meer en meer hele gespecialiseerde radiozenders verschijnen, online en in de ether. Kermis FM is de radiozender van de Tilburgse Kermis en biedt verrassende radio gemaakt door (jong) radiotalent. Wat is het idee achter deze zender en hoe werkt het in de praktijk?

17.30 Afronding en borrel
Datum: dinsdag 4 september
Tijden: 14.30 (inloop 14.00) – 17.30
Locatie: Studio 3, Media Park, Hilversum