Het Cross Media Café van 4 september stond geheel in het teken van radio: de luisteraar centraal. Een kleine 200 radio professionals lieten zich bijpraten over nieuwe programmaconcepten, nieuwe techniek en nieuwe vormen van interactie. Met interessante cases van o.a. de publieke omroep, Myradio, Nu.nl en DeepFM. James Cridland en Jonathan Marks gaven een internationale overview van de nieuwe ontwikkelingen.
We kijken terug op een geslaagde middag.
Verslagen
Video’s
De video’s zijn te vinden op Vimeo:
Presentaties
Bekijk hier de slides die gebruikt zijn tijdens het Cross Media Café (of bekijk ze direct op slideshare ).
Foto’s
De foto’s, gemaakt door Mark Janssen van ECP, zijn te bekijken op Flickr.
In de Pers
Programma
Voorafgaand aan het Cross Media Café organiseerde de Media Academie een Try-out over Creativiteitstechnieken. Tijdens deze lunchworkshop kreeg men tips hoe je een grotere rol kunt spelen in het zelfstandig ontwikkelen van succesvolle formats en hoe je vragen van klanten kunt vertalen naar creatieve werkvormen.
14.00 Ontvangst
14.30 Start Cross Media Café
Welkom Freek van ’t Ooster, directie iMMovator / Moderator Monique van Dusseldorp
Wat zijn de activiteiten en bijeenkomsten die iMMovator in het nieuwe seizoen organiseert? Een snelle update door Freek van ’t Ooster, gevolgd door een introductie van het programma van de middag door Monique van Dusseldorp, bij het CMC terug van weggeweest.
De luisteraar centraal bij de Nederlandse Publieke Omroep
Social media hebben ervoor gezorgd dat de NPO steeds meer en sneller radio samen met de luisteraar maakt. De nieuwe 3FM studio is daar inmiddels volledig op ingericht. Het vraagt van DJ’s een nieuwe manier van radiomaken. Wat is de visie achter dit project, hoe werkt de praktijk en wat is de ervaring van DJ’s?
Improving the reasons for radio – What’s hot and what’s not door Jonathan Marks, trendwatcher en media adviseur
Na een lange international loopbaan, onder andere bij de BBC en Radio Nederland Wereldomroep, is Marks nu adviseur voor media bedrijven. De rol van het publiek staat centraal in zijn werk. Voor het Cross Media Café heeft hij een selectie gemaakt van interessante internationale voorbeelden waarbij radio, sociale media en het publiek een nieuwe relatie aangaan.
Pitchsessie
In twee minuten vertellen waar het om gaat: interessante projecten rond radio en geluid.
Pauze
Keynote presentation by James Cridland, radio futuroloog en Managing Director van Media UK
James Cridland beschrijft de grote ontwikkelingen in het huidige radio landschap – wat gebeurt er nu luisteraars steeds vaker muziek en radio tot zich nemen via nieuwe platforms? Hij neemt vervolgens een heel succesvol Engels initiatief onder de loep, de Radioplayer: een industrie-brede radioplayer die in Engeland nu voor alle radiostations is uitgerold.
Case studies platforms
Wat doen Nederlandse online radio stations? Hoe onderscheiden ze zich en hoe overleven ze? Drie case studies:
17.30 Afronding en borrel
Datum: dinsdag 4 september
Tijden: 14.30 (inloop 14.00) – 17.30
Locatie: Studio 3, Media Park, Hilversum