22 juni 2021

Cross Media Café – Media en bereik: datazaken

Tickets Gratis

Datum & tijd

Dinsdag 22 juni. Van 16:00 tot 17:15

online vanuit Beeld en Geluid

Onlangs is het startschot gegeven voor het Nationale Media Onderzoek (NMO), dat voor het eerst bereiksgegevens van tv, radio, internet en print combineert. In dit Cross Media Café gaat moderator Monique van Dusseldorp, samen met experts, in op de Nederlandse datamarkt, en de nieuwe mogelijkheden die nu worden ontwikkeld om een nieuwe verhouding tussen media en adverteerders te laten ontstaan.

Natuurlijk praten we in dit verband ook over Google dat definitief afscheid neemt van third-party cookies. En ook over Apple dat in zijn laatste update van de App Store een speciale privacyschakelaar heeft toegevoegd, waardoor appmakers vooraf toestemming moeten vragen voor ze bepaalde informatie mogen verzamelen: bijna niemand geeft toestemming.

Gebruikers zijn zich meer en meer bewust van de enorme hoeveelheid data die ze online achterlaten, en zoeken naar alternatieven. De handel in gegevens – de kennis van de voorkeuren van gebruikers, gedeeld door een enorm web van partijen – vormt echter het hart van de online media-industrie. Kan het ook anders?

Onderstaande experts schuiven bij ons aan:

  • Sjoerd Pennekamp (SKO): Sjoerd is directeur van Stichting KijkOnderzoek. Zij zijn betrokken bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dit is een samenwerking tussen SKO, NLO, NOM en VINEX voor een nieuw, geïntegreerd bereiksonderzoek van televisie, radio, print en online. De crossmediale opzet van het nieuwe onderzoek is een wereldprimeur: nog niet eerder werden de genoemde mediakanalen op deze manier gezamenlijk gemeten en gerapporteerd.
  • Stefan Havik (DPG Media): Stefan is als CDO / Directeur Digital Development bij DPG Media verantwoordelijk voor DPG’s Trusted Web. DPG geeft adverteerders via het Datalab toegang tot geselecteerde gebruikers, die er expliciet voor kiezen gepersonaliseerde marketingboodschappen te ontvangen. DPG kiest dus voor een eigen veilige omgeving, waar alle titels te vinden zijn en data centraal verzameld worden.
  • Tom van Bentheim (Opt Out Advertising): Tom werkt als Business Development Manager bij Opt Out Advertising. Een deel van het digitale team van de Ster en Ortec is onlangs een nieuw bedrijf gestart: Opt Out Advertising. Het doel is om mediabedrijven en adverteerders te laten zien hoe je ook zonder cookies en tracking, de juiste advertenties kan tonen. Dat gebeurt middels hun ‘Contextual targeting engine.’
  • Diana Janssen (DDMA): Diana is directeur van het DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. Zij willen de data-driven marketingsector naar een hoger plan te tillen. Daarvoor brengen ze de beste mensen en kennis bij elkaar, om bedrijven juridisch advies te geven op het gebied van data en privacy. Naast het bieden van juridisch advies leert het DDMA bedrijven, hoe je maximaal rendement behaalt binnen de vastgestelde kaders van nieuwe wetten.
  • Prof. Natali Helberger (UvA): Natali is hoogleraar op de Universiteit van Amsterdam en directielid van het Instituut voor Informatierecht. Ze doet onder andere onderzoek naar filterbubbels, smart tv’s, gepersonaliseerd nieuws en privacybescherming, en bestudeert de juridische en politieke problemen die ontstaan in onze digitale samenleving. Daarnaast adviseerde ze de Europese Unie over de nieuwe privacywet (de AVG) en overlegt ze regelmatig met de Autoriteit Consument en Markt en het Commissariaat voor de Media.

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ter plekke je vraag stellen! Of stuur hem nu vast in via communicatie@mediaperspectives.nl

 

In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, organiseert Media Perspectives gedurende het jaar diverse Cross Media Cafés. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met deze Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.