6 november 2008

Cross Media Café Game in the City: Media en Business

Datum & tijd

2008-11-06 14:00:00

 

Op donderdag 6 en vrijdag 7 november vond in Amersfoort het event ‘Game in the City’ plaats. Naast het Cross Media Café waren er tal van andere interessante presentaties en de uitreiking van de Dutch Game Awards. U vindt hier een overzicht van de verslagen die gemaakt zijn van het congres.


Verslagen
van het congres Game in the City:

In het Mediacentrum vindt u de podcasts van het congres, geproduceerd door European Communication Projects.

Hieronder informatie over de sprekers van de Media en Business sessie, het Cross Media Cafe:

Games zijn big business, letterlijk. De omzet in Nederlandse game-industrie wordt geschat op 1,2 miljard euro en is snel groeiende. De cijfers maken duidelijk dat de game-industrie een van de snelst groeiende economische sectoren is. De game-industrie is inmiddels groter dan de filmindustrie. Games hebben, naast film en TV, overduidelijk hun eigen plek opgeëist en raken steeds meer vervlochten met andere media.

 

Op 6 en 7 november vond in Amersfoort in het Oliemolenkwartier het event ‘Game in the City’ plaats. Naast inhoudelijke verdieping, keynotes, panelsessies en workshops bood Game in the City met de uitreiking van de eerste Dutch Game Awards en het Chiptune festival ook inspiratie en volop gelegenheid tot het ontmoeten van sleutelfiguren uit de creatieve industrie. iMMovator organiseerde tijdens Game in the City op 6 november vanaf 14.00 een speciaal Cross Media Café met als thema Media & Business, waarin aandacht voor de wisselwerking en verwevenheid tussen traditionele media, games en real life.

Moderator: Monique van Dusseldorp

Sprekers:

Jurriaan van Rijswijk, Games Factory Online / Game Entertainment Europe.
Het buitenland houdt de ontwikkelingen in Nederland nauwlettend in de gaten. De eerste samenwerkingen tussen Aziatische toppers en Nederlandse developers zijn inmiddels een feit.
Jurriaan van Rijswijk is de eerste gameconsultant van Nederland. Hij werkt momenteel voor Games Factory Online, een bedrijfje dat educatieve games en serious games voor consoles, PC en mobiel voor zowel online als offline toepassingen produceert en publiceert, en voor Game Entertainment Europe, de marktleider in services voor developers van MMO-games in Europa.

Amon Endt, GamePoint.
Veel klassieke spellen kennen inmiddels ook een online variant. Hebben klassieke bord- en kaartspellen nog een toekomst of nemen online gameportals en social communities de huiskamer over?
Amon Endt is oprichter van Gamepoint, exploitant van Spelpunt.nl, een website waar allerlei webspelletjes en online games te spelen zijn. Gamepoint is het grootste online-gaming community van Nederland en ook een internationale speler.

Stefan Baier, Streamline Studios – Cross Media Projects met special guests Erroll Antonie en Floris Janssen, EMI Music Nederland ‘Bringing games and Music industry closer together’.
Als mede-oprichter is Stefan Baier ‘Pipeline Architect’ en verantwoordelijk voor het designen, de architectuur en het managen van alle content pipelines bij Streamline. Hij heeft in verschillende rollen al ruim zeven jaar ervaring in de game-industrie en heeft aan meer dan 20 titels gewerkt. Streamline Studios is een onafhankelijk developer en provider van digitale content oplossingen voor AAA-video games. Enkele titels waaraan zij hebben meegewerkt zijn Unreal Tournament 3, Gears of War, Saint’s Row en Battlefield 2142.
Erroll Antonie is hoofd van de A&R afdeling bij EMI Music Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de roosters van de EMI artiesten. Ook zorgt hij voor de roosters van de nieuwe artiesten. EMI Music is één van de grootste muziekmaatschappijen in de wereld. EMI heeft een gevarieerde stal artiesten met namen als The Beatles, Robbie Williams, Queen, Pink Floyd, Lenny Kravitz, Coldplay, The Kooks, Trijntje Oosterhuis, René Froger, Blof en Anouk.
Floris Janssen is als VP Marketing bij EMI Music Nederland, verantwoordelijk voor alle marketing, promotie en nieuwe media. Hij werkt nu drie jaar bij EMI. Daarvoor werkte hij in verschillende posities bij Universal Music.

Victor Knaap, Media Monks.
Over hoe games een toevoeging zijn voor de verhaallijn in de hitserie ‘Het huis Anubis’. Victor Knaap is sinds 2003 algemeen directeur van interactieve marketingbureau MediaMonks. In het najaar van 2006 werd een nieuwe advergame divisie opgericht: MediaMonks Games. Inmiddels heeft MediaMonks ook een volledige AV-studio onder de gelederen en telt het bedrijf meer dan 75 dedicated Monks.
Het Huis Anubis is een van de populairste kinderseries (6-14 jaar) op de Nederlandse tv. Elk seizoen wordt een nieuwe online game ontwikkeld. Voor de nieuwste editie is een modulair opgezette game gekozen, die qua verhaallijn parallel loopt aan de serie.


Game in the City

Game in the City – een gratis congres over games, inclusief uitreiking van de eerste Dutch Games Awards
Het Cross Media Cafe is deze keer onderdeel van ‘Game in the City’. We nodigen u van harte uit voor dit bijzondere event. Op 6 November kunt u kosteloos de hele dag sessies bezoeken over games ontwikkelingen vanuit verschillende perspectieven: serious games, Dutch design, marketing en advertenties, media ontwikkelingen en investeringen. Daarnaast kunt op de ‘Playground’ alle games zelf spelen en games bedrijven ontmoeten. De dag wordt afgesloten met de uitreiking van de eerste Dutch Game Awards, en een feest.

Voor de games sector is dit DE plek om elkaar te onmoeten, en voor media professionals die zich willen informeren, is Game in the City een perfecte kennismaking met de sector. Voor meer informatie zie de website van Game in the City.

DE CROSS MEDIA CAFES ZIJN MEDE GEFINANCIERD MET STEUN VAN HET EUROPEES FONDS VOOR REGIONALE ONTWIKKELING VAN DE EUROPESE COMMISSIE. Zie Cross Media Expertisecentrum.

Inschrijvingen

Voornaam Achternaam Organisatie
Ada Knol Sun Microsystems Nederland BV
Allesandra van Otterlo NLGD
Anco Drent Vyzionz, EFG magazine
Anton Eliens Vrije Universiteit/Universiteit Twente
Aron van der Ploeg The Missing Sync
Astrid van Essen Qi-ideas
Astrid Ootes Hogeschool van Amsterdam
Barbara Molendijk Bliksems! Dondergoeie marketing
Bas Nieuwenhuijsen Spreek’buis (NPO)
Bjorn Kolbeek Agis Zorgverzekeringen
Boyo Mimic Media
Cindy Dekkers Whyrobbierocks
D.J. De Lange-Ros Faxion
Danny Buffing HvA
Dennis Bosheck Dennis Music Publishers
Dittmar Tukker Gamedia
Donald Kooiker HvA Interactieve Media
Dylan Hallegaref Guideline, Langweiligkeit
E.W. de Bres Van Lindonk & De Bres
Ellen Schuurink ITpreneurs
Emily Jacometti Flavour
Erwin Hermsen Wien
Fer Abrahams NCRV
Frank Openty Vyzionz, EFG magazine
Fred Kappetijn Kappetijn ICT Strategy B.V.
Frenk Storm Swoot
George Hulshof DMCC4screenproductions
Gerard Hollemans Philips
Gertjan Wijdenes Projectscope
Gijs Gootjes MediaLAB Amsterdam
H.W. Heinen 4worx b.v.
Han Engels Gemeente Amersfoort
Hans Visser DE Offshore Services
Hans Ter Burg Streetcaster B.V.
Hector Tsolodimos IEMES Hogeschool
Hugo Verlaat Media College Amsterdam
Ilja de Boer Virtual Events
Ilse Olfers Universiteit Utrecht (masterstudent)
Inge Rolf I Sioux Game Productions/Youda Games
Ivo Wubbels Engine Software
Jan Sinke Vakblad Speelgoed+Hobby
Jarno Boks Ratatosk
Jasminka Beganovic NCRV
Jenny ter Horst Voxx
Jeroen Eltink Steinberg Media Technologies
Jeroen Stolk Westrock Interactive
Jeroen Verbeek SBS Broadcasting
Jeroen van Beek ABN AMRO BANK N.V.
Jeroen Efferich Ex Machina
Jerome Legger SLAM!FM
Jochen Meischke Dutch Gaming Society
Joep van Wijk Winkwaves
Joey Marcune Strain Websites
Joey Fieggen OHSO
Johan Kusters Fialma
John Stappenbeld Virtual Events
Jorick Scheerens Mediacollege Amsterdam
Joyce van Berlo ECABO
Juliette van Balen VWS Advocaten
Karst Bouwhuizen Deltion
Kimara Rouwit Lighthouse Interactive
Luis Andres Caiza Villegas Qantm College
Maikel Kok Bridge
Marcel Blaauw TTG Sulake BV
Marco de Jong Anytime Anyplace
Margreet van den Berg ICT en Onderwijs
Marieke Hegeman Kennisland
Mark van Leest Ajax
Marlies Steenstraten Gemeente Hilversum
Martijn Reintjes Pepergroen
Martijn Huizenga Student
Martijn Veldhuijzen van Zanten Cobben & Van Tulder
Martijn Visscher Deltion College
Martin Hoek Hoek & Sonépouse
Matthijs Vos Matthijs Vos
Maurice Sibrandi Codeglue
Michael Hansen Student Interactieve media
Michiel Schuurman Guardianofeden
Mick de Meijer Sportdreams
Mijke Broeders Efteling Brand Development
Miranda Fransen Student HVA
Nathalie Huijsman Bitpress
Nick Joore Four Elements
Nicole Bakker Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Niek Karsmakers Technische Universiteit Eindhoven
Niek de Jong Two Minds
Niek van der Meer
Niels van der Leest Niels van der Leest
Niels Monshouwer WeirdBeard
Niels Hoogendoorn Student
Olchert Vels Vels Media Advies
Onno Makor Great Little Company
Pascal Borgstijn HIMES
Patrick van der Heijden ECP – European Communication Projects
Patrick Schouten KSK Productions
Paul Brinkkemper DGDARC
Paul Devoldere Media en Design Academie GENK
Paul Suurmeijer Student
Peter Keltjens Fontys Bedrijfshogeschool
Peter Quaaden IT media business professional
Peter de Jong Codeglue
Philippe Holthuizen Pholt
Pim Koomen Engine Software
Pim Saelens Dagjemaken.nl
Raiseni Sewgobind Vyzionz, EFG magazine (Ministry House Publications)
Rene van der Woerdt Uqudos B.V.
Ricardo Quirante Martinez Four Elements
Richard Kay Creative Artists
Richard Stoof Jetix Europe Channels BV
Rinse Veltman Tonework Productions
Rob van Dongen Bousie advocaten
Robertjan Schild
Ronald Bolderman DBRM Reclamemakers
Ruud Severien EBS Benelux
Ruud Rooze VRC Total XS
Safak Gül Strain Websites
Sebastiaan Postma Sportdreams
Sergio van Pul Sergio van Pul – game design & consultancy
Stefanie Holstege Podium de Vorstin
Stevijn de Jong 4worx b.v.
Teun van Thiel AV & Entertainment Magazine
Thijs Hoefnagels Studio Lens
Thom Nooij HvA Interactieve Media
Thomas van Veelen Deltion College
Tim Reuijl Lighthouse Interactive
Tomas Staelens Spil Games
Trudi Willenborg KRO
Tuur Hendrikx Sonic Picnic
Willem Schroeijers Syntens
Wouter Siteur
Xander van der Sar Euro’s voor Vrede