Vera Holland - CMC Nieuwe Interfaces
12 maart 2019

Cross Media Café – Immersive Storytelling

Tickets €20,- (50% korting voor studenten)

Datum & tijd

Dinsdag 12 maart, 14:00-17:00 uur

Hoe zet je verschillende media in om een verhaal te vertellen? De mediamaker van vandaag kan vele kanalen inzetten om een verhaal te vertellen. Daarom organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid op 12 maart een Cross Media Café waar acht mediamakers aan het woord komen. Zij maken op een innovatieve manier gebruik van de mogelijkheden. Met onder anderen presenaties van Halbe-Piter Claus (Omrop Fryslân) over de transmediale dramaserie ‘Jennifer to the max’ en Paul de Haas (Johnny Wonder) over de eerste Nederlandse whatsapp-thriller ‘Ontspoord’.

Deel 1: 14:00-15:15

  • Paul de Haas, Lead Creative Johnny Wonder, over ‘’Ontspoord’’, de eerste Nederlandse WhatsApp-thriller gelanceerd door de NS. Deze thriller bestond uit ongeveer 210 berichten (tekst, foto en video) die gedurende een week gedeeld werden. Tijdens de ochtendspits van maandag 28 januari verschenen de eerste berichten van Ontspoord. Tussen de appjes van familie, vrienden of collega’s maakten lezers kennis met de verschillende personages. In de week erna ontvouwt zich een bloedstollende klopjacht… 
  • Halbe-Piter Claus, Regisseur Omrop Fryslân, over Jennifer to the max. Deze transmediale dramaserie is gemaakt door Omrop Fryslân voor school TV in samenwerking met Verslavingszorg Noord Nederland en GGD Fryslân. Verder is Stichting lezen, naast GGD en VNN, een belangrijke partner van Omrop Fryslân. De doelgroep van de transmediale serie is 3.000 brugklassers in Fryslân. Het project bestaat uit een boek (Sex to the Max) interactieve YouTube serie, met daarbij een actieve Whatsapp functie, lesbrief, podcast voor ouders en twee Instagram accounts. De vorm is volledig first-person. Hoe wordt dit verhaal vertelt en wat is de reactie van de doelgroep.  
  • Klasien van de Zandschulp is een interactief ontwerper. Haar ontwerpen verbinden online en offline verhalen met multi-sensorische interacties of onverwachte ontmoetingen. Het project EAT | TECH | KITCHEN laat zien hoe we onze dagelijkse technologie consumeren, van interactieve keukenrituelen tot dinner parties. Het publiek gaat in gesprek met de Futurist Bot-Chef, om vervolgens een persoonlijk recept te ontvangen en klaar te maken in de ‘slimme’ keuken. Het project won de IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award. 
  • Ties Joosten is journalist bij Follow the Money, en was voorheen hoofdredacteur bij Blendle. Voor Vrij Nederland maakte hij samen met Inge Janse de Spoedcursus Verduurzaming, een bijzondere combinatie van podcast, strip en quiz. Aan de hand van de productie laat hij zien welke keuzes gemaakt zijn, en hoe dit uitwerkte. 

Pauze: 14:45-15:15

Deel 2: 15:45-17:00

  • Dr. Yael de Haan, Lector Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht, leidt een tweejarig onderzoeksproject Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek. Dit project voert zij uit samen met onderzoekers aan de UvA en de Universiteit van Wenen en journalisten van KRO-NCRV, VPRO, NOS, NTR en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Aan de hand van spraakmakende voorbeelden laat zij zien wat ‘’immersive journalism’’ is, en of de tot nu toe gemaakte producties daadwerkelijk immersief zijn.
  • Doruk Eker, Creative Developer & Pepijn Borgwat, Co-founder Synergique, presenteren Rembrandt Privé, een expositie over het persoonlijke verhaal van Rembrandts leven. Dankzij de toepassing van augmented reality (AR) worden de originele documenten toegankelijk gemaakt, verrijkt met beeld en geluid en digitaal geïllustreerd met kunstwerken van over de hele wereld. (Deze presentatie is in het Engels).
  • Peter Kortenhoeven is de oprichter van VR studio Pillow’s Willow, en de ontwikkelaar van  EXODUS BURNED.  Exodus Burned is een VR reality game waarin verschillende mensen tegen elkaar kunnen spelen. De game laat als eerste VR spel het hele lichaam zien, waardoor spelers en toeschouwers op een nieuwe manier samen in het verhaal terecht komen.

Vanaf 17:00 Borrel en netwerken

Toegangsprijs Cross Media Café

Tickets voor het Cross Media Café zijn €20,- (incl BTW), studenten betalen €10,-. Voorheen was de toegang gratis, gezien de kosten en het aantal no shows was dit niet meer te verantwoorden. De ticketprijs is inclusief de netwerkborrel na afloop.

 

Wat is een Cross Media Café?

Media Perspectives organiseert samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid het Cross Media Café. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar steeds de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van media, in de breedste zin van het woord, worden gepresenteerd. Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling, kennisdeling en innovatie om zo de media-industrie een stap verder te brengen.