"Door de campagne ‘Groen is doen’ is het stroomverbruik in het gebouw van VPRO met 24% verlaagd."
Bij de VPRO staat duurzaamheid hoog op de agenda. Mattijs de Ruijter is van origine een ICT’er, maar met de portefeuille Hoofd Algemene Zaken is hij een beetje ‘de baas van het gebouw’. En daarmee valt verduurzamen onder zijn verantwoordelijkheid.
Wat zijn jullie doelstellingen op het gebied van duurzaamheid?
“We hebben drie heel concrete doelstellingen. Ten eerste willen we ons gebouw op het Media Park verduurzamen. We hebben een prachtig gebouw, maar alles bestaat uit glas. Je kan je voorstellen dat dit voor een flinke gasrekening zorgt. Die moet simpelweg omlaag. Samen met de architect van dit gebouw gaan we kijken of we met isolatie flinke stappen kunnen maken. En wellicht moet dat glas van 25 jaar oud een keer vervangen worden voor duurzamer glas.
Onze tweede doelstelling is het efficiënter maken van ons productieproces. Daarmee willen we vooral focussen op onze vliegkilometers. We hebben binnen deze omroep ontzettend veel nieuwsgierige onderzoeksjournalisten die overal ter wereld op pad gaan. Dat moeten ze kunnen blijven doen, maar het kan natuurlijk een stuk efficiënter. Bijvoorbeeld door binnen een straal van 800 kilometer uitsluitend met de trein te reizen.
Maar het kleinere is ook belangrijk. Dat brengt me bij onze derde doelstelling. Dat is namelijk zorgen voor bewustwording binnen onze organisatie. Bijvoorbeeld door de catering duurzamer te maken, blikjes en flessen inzamelen en recyclen en artikelen over klimaat en duurzaamheid te plaatsen met daarbij vooral de focus op wat iedereen zelf kan doen. Niet iedere keer een nieuw bekertje pakken bij de koffieautomaat, maar een eigen herbruikbare beker meenemen. We zullen allemaal onze bijdrage moeten leveren.”
Dat klinkt goed, zijn er al doelstellingen behaald?
“Zeker weten. Er is vijf jaar geleden een campagne gestart genaamd ‘Groen is doen’, waarmee werd ingezet op een klimaatneutrale bedrijfsvoering. Dat heeft ertoe geleid dat ons stroomverbruik in 2022 mede door deze campagne met 24% is verlaagd. Daar zijn we echt trots op. Daarnaast hebben we 230 zonnepanelen geplaatst, die bij elkaar zorgen voor één maand gratis stroom. Ook zijn alle koelkasten inmiddels vervangen voor A+++ koelkasten, de TL-verlichting is verruild voor ledlampen en de printers komen sneller in de slaapstand. Het terraslicht stond 24 uur per dag aan, dat staat nu gewoon uit ’s nachts. Het zijn kleine, simpele ingrepen die uiteindelijk veel teweegbrengen. Al met al hebben we nog genoeg te doen maar de eerste stappen zijn gezet.”