"MediaGroen stimuleert mediabedrijven in verduurzaming van faciliteiten, processen en hun boodschap."
Zeven jaar geleden ontstond er in het hoofd van Frank Visser een idee wat zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een platform genaamd MediaGroen. Het is bedoeld om mediamakers te stimuleren en te inspireren duurzamer te gaan werken.
Kun je vertellen waar MediaGroen zich mee bezig houdt?
“Wij proberen mediabedrijven op drie punten te stimuleren tot verduurzaming: verduurzaming op facilitair gebied, op de eigen processen en in de boodschap richting de doelgroep. Op het eerste punt proberen we vooral aan te jagen. Tips hebben de facilitaire managers niet van ons nodig, zij zijn kundig genoeg. Daarentegen kunnen we ze wel aansporen om sneller te verduurzamen. En we kunnen ze ook een scala aan mogelijkheden laten zien die nog benut kunnen worden. Er is veel mogelijk en soms is het nodig om dat zichtbaar te maken.
Op het gebied van verduurzaming van de eigen processen en de boodschap richting de doelgroep kunnen we echter wel raadgevend te werk gaan. Dat doen we dan ook. We organiseren periodieke ‘Groene lunches’ waarbij we vooral op deze twee punten expertise en ideeën uitwisselen. Wat kunnen we doen en op welke manieren is dat mogelijk? Op 19 oktober is er weer een bijeenkomst van MediaGroen waar we 100 enthousiaste deelnemers voor hebben.
Heb je een voorbeeld van een organisatie die geïnspireerd is door MediaGroen?
“ITV kent een mooi voorbeeld van Planet Placement. Bij de productie van ‘Love Island’ is er een mooie deal gesloten met eBay. Het is de bedoeling dat in het aankomende seizoen door de deelnemers tweedehands kleding gedragen gaat worden. Dat normaliseert het dragen daarvan bij kijkers. ITV heeft in dit geval zelf een concept bedacht en contact gezocht met eBay. Zo’n deal kunnen wij als MediaGroen alleen maar aanmoedigen. Een ander voorbeeld is het programma ‘3 op reis’ van BNNVARA. Daarin wordt in het huidige seizoen minder vaak gevlogen naar een ver land, maar wordt er veel meer met de trein gereisd. Hierdoor normaliseren ze het beeld dat een vakantie niet altijd met het vliegtuig naar Bali hoeft, maar ook met de trein naar Zuid-Europa kan.”
Waarom pleit jij voor duurzaamheid in de media?
“Ik vind dat duurzaamheid de nieuwe standaard moet worden en dat we af moeten van de schaamte om voor duurdere groene opties te kiezen. Dat mag geen issue meer zijn. De media is een spiegel van de samenleving. Duurzaamheid leeft daar en dat betekend dat we als mediamakers ook ons steentje moeten bijdragen. ‘If you talk the talk, then walk the walk’. Gelukkig denken steeds meer mensen er zo over.”