Cursus eindredactie HU
12 november 2019

Schrijven voor online

Inschrijven € 1050 (vrij van btw)

Partneraanbod

Aangeboden door onze partner Hogeschool Utrecht

Data

12 november 2019 tot en met 11 februari 2020

Locatie

Koningsbergerstraat 9 Utrecht

Naar een alles omvattend concept

U maakt niet zomaar teksten voor het internet: er komt veel bij kijken. Uw lezers komen met een bepaalde reden op uw site,  en dat stelt eisen aan uw teksten. Doelgroepgericht, met een andere structuur, een schrijfstijl met vaart, interactie, vanuit een concept, en nog veel, veel meer….

 Hoe schrijft u goede internetteksten, die aan alle eisen voldoen? In deze module van ‘online vaardigheden’ focust u op de content. Of het nu een kort nieuwsbericht betreft of een uitgebreide reportage: schrijven voor internet vereist een goede voorbereiding en een gedegen plan van aanpak.

Wat u leert

In deze cursus leert u vanuit een concept teksten schrijven, die aan- sluiten op de wensen en verwachtingen van de lezer. Het belangrijkste doel is dat u leert hoe u een effectieve beeldschermtekst structureert en schrijft. Dat doet u door gebruik te maken van verschillende schrijftechnieken als: ‘topische zinnen’, ‘inverse structuren’, ‘push en pull teksten’ en ‘metacommunicatie’.

Alle theorie komt samen in een webmatrix waarin duidelijk wordt hoe de verschillende onderdelen van de site elkaar beïnvloeden. Met behulp van deze matrix leert u hoe u conceptmatig en doelmatig communiceert met de bezoekers van uw website.

Meer informatie en inschrijven vindt u op de website van de Hogeschool Utrecht.

Communicatieadviseurs en medewerkers die verantwoordelijk zijn voor (de ontwikkeling van) een of meerdere websites, project- leiders, webmanagers, webredacteuren, en iedereen die adviseert in internet trajecten. Deze cursus vormt samen met de cursus Online usability het blok Online vaardigheden.

Aan de orde komen onder andere:

  • voorspelbaarheid van websites en uw eigen site;
  • rechtstreeks aanspreken van uw doelgroep;
  • inspelen op de leesstrategie van de bezoeker;
  • functie en karakter van hyperlinks en structuren;
  • zoekstructuren die internetgebruikers hanteren;
  • effectief formuleren; aanpassen van bestaande tekst voor het beeldscherm;
  • toepassen van metacommunicatie;
  • gebruik van interactieve middelen;
  • SEO en goede teksten;
  • bepalen van de webstrategie;
  • teksten redigeren en bondiger maken met behulp van het matrixconcept;
  • informatie clusteren en in een webformat gieten;
  • hyperlinks efficiënter formuleren en hanteren van de woordenweegschaal;