Data is de nieuwe grondstof van onze industrie. Met deze training voor beginners krijg je inzicht in wat big data is en wat voor typen data erbij horen. Je krijgt een overzicht van veelgebruikte data-toepassingen binnen de mediasector. Ontdek de mogelijkheden van data binnen jouw werk. Doe mee aan de MediaBooster Big Data Basics op 18 februari! Na de training:
Het verhalende proces verloopt voor iedereen ongeveer gelijk; we ontdekken eerst thema’s, produceren een verhaal, distribueren dat over de verschillende kanalen en analyseren de impact.
Data kan die gehele ‘lifecycle’ versterken en je helpen beslissingen te maken. We weten allemaal hoe vervelend het is als je content maakt, daar veel tijd in stopt en er dan vervolgens achter komt dat niemand het gezien of gelezen heeft. Waar ligt dat nou aan? Moet ik een ander kanaal gebruiken? Of een ander tijdstip? Is de vorm niet goed? En hoe kan ik ervoor zorgen dat het meer oplevert?
Data biedt hiervoor inzicht. Voor velen klinkt data in eerste instantie complex, maar voor professionals die weten waar je naar moet kijken, is data handzaam en elke dag interessant.
Kortom: aan de slag gaan met de content life cycle, personalisatie en recommendation is minder moeilijk dan het lijkt. Doe mee aan de training Big Data Basics op maandag 18 februari om erachter te komen hoe jij deze datatools kunt gebruiken in je huidige functie.
De training is nuttig voor iedereen met een interesse in media en data. Van editors tot eindredacties, van communicatieafdelingen tot programmamakers – iedereen die wil weten hoe hij/zij in haar werk met data aan de slag wil gaan. Niet voor de specialisten, maar vooral voor mediamensen die voelen dat de datawereld hun kant op komt. De MediaBooster is bedoeld voor mensen met geen tot weinig ervaring met big data.
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Erik van Heeswijk is CEO en co-founder van CleverLions en SmartOcto. Erik is sinds 1998 prominent bij de ontwikkeling van contentstrategie betrokken, waarvan vijf jaar als Hoofdredacteur Digitaal van de VPRO. SmartOcto is een mediasysteem dat aan de hand van big data het optimale scenario voor elk verhaal over alle contentkanalen heen berekent, en heeft in de Benelux prominente mediaklanten waaronder titels van DPG Media, Nu.nl en de VRT.
Erik geeft al enkele jaren trainingen bij Media Perspectives over o.a big data voor beginners, dataredactie, en het monitoren van impact door middel van data-analyses.