360 graden cursus
7 mei 2019

Cursus 360° video (VR) maken

Geen tot weinig ervaring
Inschrijven € 657,- excl. BTW (€795,- incl. BTW)
9/10

Datum & Tijd

Dinsdag 7, 14, 21 en 28 mei
18.30 – 21.30

Locatie

Media Perspectives Learning Space
Joop v/d Endeplein 1
1217 WJ Hilversum

Kortingen

Een regulier ticket voor deze MediaBooster is €795,- (incl. BTW). ZZP’ers en partners van Media Perspectives profiteren van een kortingstarief. ZZP’ers krijgen 30% korting en ook voor partners geldt een speciaal kortingstarief. Denk je dat je in aanmerking komt voor korting? Vraag dan je code aan via talent@mediaperspectives.nl.

Ben je een ZZP’er, stuur dan in ieder geval je KVK-nummer en website mee.

Hoe maak je een 360 graden video, wat komt er allemaal kijken bij het maakproces en hoe zet je deze 360 video vervolgens succesvol in? Tijdens deze cursus ga je in vier workshops zelf werken aan een VR productie. Van script tot postproductie ontwikkel je in kleine teams je eigen 360 graden video. Ook leer je over de nieuwste technologieën en technieken op het gebied van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR).

Je gaat experimenteren met holografische displays, VR en AR brillen en 360 graden camera’s. Daarnaast komen technieken als projection mapping, game engines en photogrammetry aan bod. Ook voorbeelden uit de praktijk worden besproken. VR cameraman Dajo Brinkman deelt zijn ervaringen met het maken van zijn 360 graden video documentaire ‘’VN: Under The Blue Helmet” .

Na de training:

  • Heb je concrete handvatten om zelf een 360 graden video te kunnen maken
  • Heb je geëxperimenteerd met immersive technologie (holografische displays, VR en AR brillen, 360 graden camera’s)
  • Ben je geïnspireerd door verschillende immersive technieken (projection mapping, game engines en photogrammetry) en weet jij wat die voor jouw eigen werkpraktijk kunnen betekenen
  • Heb je in een klein team je eigen 360 graden video geproduceerd
  • Heb je een basis begrip van de tools en technieken die gebruikt worden bij VR producties

 

De training is interessant voor iedereen die iets met VR/AR/MR wil doen, maar nog niet precies weet ‘waarom’ en ‘hoe’? Of je nu mediamaker, opdrachtgever, docent of marketeer bent, kom ontdekken wat deze technieken voor jou kunnen betekenen. De training richt zich op mensen die nog geen of weinig ervaring hebben met het maken van een 360 graden videoproductie.

Programma

Dag 1:

  • Introductie en historie immersivetechnologie
  • Experimenteren met holografische displays, VR en AR brillen
  • Trainers: Marnix van Gisbergenen Cas Ketel

E-learning

  • Uitleg verschillende rollen in immersive producties
  • Uitleg technieken bij game development

Dag 2:

  • Introductie en theorie 360 graden video
  • VN documentaire: Under The Blue Helmet – met DajoBrinkman
  • Script schrijvenvoor 360 graden video
  • Trainers: Cas Ketel en DajoBrinkman

Dag 3:

  • Het maken van een 360 video productie
  • Ontwerp van het postproductieproces voor 360 graden video
  • Trainers: Cas Ketel en DajoBrinkman

Dag 4:

  • Het postproductieproces waarbij je een eigen 360 graden video edit
  • Beoordelen van eigen gemaakte videocontent
  • Relevantie van VR/AR/MR voor jouw eigen werkpraktijk
  • Trainer: Cas Ketel
Kerndocent Cas Ketel
Kerndocent Cas Ketel

Cas Ketel is in 2015 afgestudeerd als Industrieel Ontwerper aan de technische universiteit Eindhoven met een onderzoek naar de impact van virtual reality op empathie. Hier een link naar zijn afstudeeronderzoek. Na zijn afstuderen was hij overtuigd van de impact/kracht van virtual reality en besloot hij voor zichzelf te beginnen. Cas heeft sindsdien een aantal producties mogen doen voor klanten als ING, KitKat en Coca Cola. Dit was variërend van het ontwikkelen van corporate trainingen tot entertainende en interactieve simulatoren/experiences. Cas heeft een breed technische achtergrond, zijn inhoudelijke technische kennis komt goed van pas in de ontwerpfase van een project. Verder is zijn afstudeerproject een goed voorbeeld van een project waar elementen als techniek, onderzoek, storytelling en ontwerp goed naar voren komen.

Trainer Marnix van Gisbergen
Trainer Marnix van Gisbergen

Marnix van Gisbergen is docent ‘Digital Media Concepts’ op NHTV in Breda. Hij is betrokken bij verschillende nationale en Europese projecten op het gebied van virtual reality, body sensors, transmedia en nieuwe media business modellen. Momenteel focust hij zich vooral op het begeleiden van merken bij het opzetten van een virtual reality strategie.

Hij publiceerde in verschillende nationale en internationale tijdschriften, sprak op internationale media- en communicatieconferenties en verzorgde verschillende trainingen voor bedrijven om onderzoeksinzichten te vertalen naar nieuwe concepten.

Daarnaast is Marnix betrokken geweest bij onderzoeksprojecten voor meer dan 75 merken, non-profitorganisaties en overheden. Dit deed hij tijdens zijn tijd als onderzoeksdirecteur bij DVJ insight en Young Votes.

Lees meer over Marnix van Gisbergen.

Dajo Brinkman
Dajo Brinkman

Dajo Brinkman is gastspreker. Dajo studeerde af aan ’t SAE in Digital Film (BSc) en realiseerde zijn droom om als freelance cameraman te werken door de aanschaf van de Nokia OZO. Deze unieke camera heeft hem de kans gegeven om een rijke ervaring op te doen met verschillende filmprojecten over de hele wereld, o.a. voor Nespresso, Chiquita, Adidas, O’Neill, The Voice en de Verenigde Naties (Gepubliceerd door Time Magazine). Dajo heeft verschillende talks en workshops gegeven over 360 filmen en deelt graag zijn ervaring. Hij maakt deel uit van de co-workingspace de XR Base in Amsterdam.

Hanna den Hollander
6 april 2017
“Ik heb heel veel geleerd in de twee dagen. Ik heb wel een beetje een vol hoofd, maar ik denk zeker dat ik nu met een goed verhaal terug kan naar mijn redactie om te vertellen of we wel of niet met VR moeten gaan werken”
Peter Kleijn
6 augustus 2017
“Ik heb twee dagen lang ontzettend veel informatie tot me genomen. We hebben een andere wijze van storytelling onderzocht en uitgewerkt. Eigenlijk was het zeer verfrissend en lekker om te doen”
Deelnemer 1
9 oktober 2018
Een geweldige eerste dag over de media en video van de toekomst (die eigenlijk al vandaag begonnen is). Het theoretisch kader daarbij is heel fijn, aangevuld met veel voorbeelden en praktijkcases.
Deelnemer 2
9 oktober 2018
Er was veel ruimte voor onze vragen; we konden veel zelf proberen/ ervaren (niet alleen maar luisteren maar ook doen). De trainers van deze training zijn kundig, op de hoogte en flexibel.
Deelnemer 3
23 oktober 2018
Zelf een 360 video maken was het allerleukste om te doen binnen deze cursus. Het geeft je de mogelijkheid te ervaren wat de (on)mogelijkheden zijn en de theorie die je hebt geleerd meteen toe te passen om heel simpele, maar effectieve schaal.