Open Call: Innovatiemakelaars

Unieke kans voor MKB bedrijven in de creatieve (media)sector met een XR vraagstuk!

An array of colorful, fossil-like data imprints representing the static nature of AI models, laden with outdated contexts and biases.

An array of colorful, fossil-like data imprints representing the static nature of AI models, laden with outdated contexts and biases.

Heb jij een innovatief idee dat XR combineert met content creatie en storytelling? Is het een schaalbaar commercieel concept? En ben je op zoek naar de juiste connecties en financiering? Via de ‘Innovatiemakelaars regeling’ van CLICKNL biedt Media Campus NL ondersteuning aan MKB bedrijven in de creatieve (media)sector met een innovatie vraagstuk op het gebied van XR.

In samenwerking met innovatief leerbedrijf XR Lab, wordt er een werkend prototype ontwikkeld en gaan we aan de slag met het business development van het concept. Ook brengen we het uiteindelijke resultaat onder de aandacht bij mediabedrijven.

Dit jaar krijgen drie bedrijven de kans om hun concept verder uit te werken.

Wat kun je winnen?

  • Een in-kind budget van €20.000 voor de vertaling van het concept in een werkend prototype en het testen hiervan bij potentiële klanten
  • Begeleiding door een expert op het gebied van business-development en opschalingsstrategie
  • Werk- en vergaderruimte tijdens de ontwikkeling van het prototype
  • Exposure bij toonaangevende mediabedrijven
  • Een tijdelijke demo plek op het Media Park

Selectiecriteria

We zijn op zoek naar bedrijven die zich bezighouden met interactieve mediaproducties, digital storytelling, content creatie en distributie, nieuwe vormen van engagement of immersive entertainment. Voorwaarde is dat je onderneming een MKB-bedrijf is. Verder moet het concept aan de volgende criteria voldoen:

1. Innovatie en creativiteit van het concept: Het concept is origineel en biedt een vernieuwende oplossing binnen immersive media (bijv. VR, AR, MR)

  • Brengt het concept nieuwe toepassingen, technologie, processen of manieren van storytelling naar de markt?

2. Commerciële Potentie en Schaalbaarheid: Het concept is schaalbaar naar een breder publiek of meerdere markten

  • Is er een duidelijke marktbehoefte voor het concept; wat is de geïdentificeerde doelgroep?
  • Hoe kan het concept opgeschaald worden naar een grotere markt of toegepast worden in verschillende sectoren?

3. Relevantie voor de Nederlandse creatieve sector: Het concept is relevant voor de Nederlandse creatieve sector, zowel qua inhoud als qua technologie

  • Heeft het concept een duidelijke link met mediaproductie, storytelling, data-integratie of contentdistributie binnen Nederland?
  • Hoe kan het concept bijdragen aan innovatie binnen de Nederlandse creatieve sector?

Beoordelingsproces

Een jury, bestaande uit Sammie de Vries (Creative Director bij XR Lab), Bert Kok (Media Expert bij Media Campus NL) en Vivian Opsteegh (Directeur bij Media Campus NL) toetst en beoordeelt de aanvragen aan de hand van de selectiecriteria.

Op basis daarvan maken ze een shortlist van vijf bedrijven die worden uitgenodigd om hun idee persoonlijk te komen toelichten. Tijdens deze korte pitchpresentaties hebben de juryleden de mogelijkheid om enkele aanvullende vragen stellen. Op 20 mei maken we de drie winnaars bekend.

Tijdlijn

Call open: 12 februari

Deadline aanmelden: 7 april

Selectie shortlist: week van 28 april

Pitchmoment: week van 12 mei

Selectie van winnaars: 20 mei

Ontwikkeling prototype 1: 2 sept. t/m 21 okt.

Ontwikkeling prototype 2 & 3: 4 nov. t/m 3 feb. 2026

Presentatie prototypes: n.n.t.b.

Aanmelden

Stuur een e-mail naar communicatie@mediacampus.nl, voorzien van de volgende informatie:

  • Max. 3 pagina’s met de beschrijving van het concept, waarin wordt ingegaan op de genoemde selectiecriteria: Innovatie en creativiteit van het concept, Commerciële potentie en schaalbaarheid en Relevantie voor de Nederlandse creatieve sector.
  • Korte beschrijving van het bedrijf, bedrijfsgrootte, oprichtingsdatum, KvK-nummer, link naar website/LinkedIn pagina en gegevens van de juiste contactpersoon (telefoonnummer + e-mailadres).
  • Optioneel: We ontvangen graag visuals of video’s ter ondersteuning van het concept.
  • Nog belangrijk: Als je wordt uitgenodigd voor de pitchpresentaties vragen we je om een uittreksel van de KvK.

De samenwerkingspartners

Het XR Lab is een innovatief erkend leerbedrijf waar op basis van echte praktijkopdrachten en met intensieve praktijkbegeleiding in scrumteams wordt samengewerkt met bedrijven. 10 Studenten en docenten zullen de geselecteerde bedrijven ondersteunen bij het ontwikkelen van hun prototype en het validatie-traject.

Media Campus NL stelt de expert ter beschikking die de bedrijven begeleidt bij het verfijnen van hun businessmodel en opschalingsstrategie. Deze begeleiding bestaat uit coachingsessies, een gezamenlijke sterkte/zwakte-analyse en een terugkom-coachings-sessie na 3 maanden.

Bekijk hier een selectie van eerdere Innovatiemakelaars projecten:

Trollverse VR (2024)

Oxytocine Machine 2.0 (Studio VRij, 2024)

 

Image by Luke Conroy and Anne Fehres
Better Images of AI / AI Models Built From Fossils / CC-BY 4.0

.