Innovatie op het Media Park: NPO

“De gehele innovatiecultuur in de mediawereld is de afgelopen jaren extreem veranderd.”

Onder leiding van Manager Innovatie Egon Verharen is een aantal jaar geleden de afdeling Innovatie opgezet binnen de NPO. Aanleiding was de gedachte dat er binnen de publieke omroepen een bredere samenwerking zou moeten zijn op het gebied van innovatie. De afdeling NPO Innovatie werkt met de omroepen en directies van de NPO aan projecten op het gebied van doelgroep, interactie, techniek, contentvorm, werkwijze en distributie. De vraag die continu centraal staat: Hoe blijven we relevant en vernieuwend in een snel veranderende mediawereld?

Waarom leek het jullie een slimme zet om alle omroepen te laten samenwerken op het gebied van innovatie?

“Er was bij de publieke omroepen een enorme versnippering als het aankwam op innovatie. Er werden allerlei kleine projectjes gestart zonder enige vorm van samenwerking. Martijn van Dam, destijds lid van de raad van bestuur van NPO, wilde daar iets aan gaan doen. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen. Het idee was om breed binnen de publieke omroepen een samenwerking aan te gaan op het gebied van innovatie. Om van elkaar te leren en sneller door te hebben wat wel en niet werkt. Zo zouden we in staat zijn onze innovatie naar een hoger niveau te tillen.”

En toen is er een nieuwe afdeling in het leven geroepen?

“Ja, dat is NPO Innovatie geworden. Ik heb een team bij elkaar gezocht van verschillende disciplines; marketing, journalistiek, onderzoeker, wetenschapper en ikzelf vanuit de technische kant. Jaarlijks doen we zo’n veertig nieuwe validatieprojecten. Dat houdt in dat we in het klein de ideeën gaan toetsen. Wat is de beoogde doelgroep en wat willen zij? Deze fase duurt zes tot twaalf weken en daarin kunnen de grootste problemen getackeld worden. Vervolgens gaat een project over in de groeifase, wat ongeveer een half jaar duurt. Van de veertig validatieprojecten komen er gemiddeld vijf in de groeifase terecht.”

En wat gebeurt er met die 35 projecten die het niet halen?

“Dat ze de groeifase niet halen hoeft niet te betekenen dat ze volledig gestopt zijn. Sommigen hebben aan het validatieproces genoeg. Bijvoorbeeld het project Kinderpodcasts. Kleine doelgroeponderzoeken en experimenten waren voldoende om het idee verder te ontwikkelen. Inmiddels heeft kinderpodcast Sara’s Mysterie een Podcast Award ontvangen. Een voorbeeld van een project dat door beide processen is gegaan is de podwalk ‘Het verhaal van Nederland’. De podwalks zijn tien gps-gestuurde, historische wandelverhalen verspreid over heel Nederland. Dat is in het validatieproces klein begonnen met enkele mensen uit Nijmegen. Inmiddels is het uitgegroeid tot honderdduizenden downloads van de app en zijn er vervolgseries gemaakt.”

Jullie maken als NPO Innovatie dus echt een verschil.

“Ik vind van wel. De gehele innovatiecultuur is de afgelopen jaren extreem veranderd. De mediasector zit vol met creatieve makers die voldoende vertrouwen hebben in hun eigen ideeën. Die wilden helemaal geen hulp van onze organisatie. Maar inmiddels is daar wel verandering in gekomen. Programmamakers zien nu ook dat de kans van slagen een stuk groter is als wij de moeilijkheden die ze zullen tegenkomen, in een eerder stadium ondervinden én oplossen. Dat levert gelukkig veel waardering op van de omroepen.”