Op 27 maart organiseert Pakhuis de Zwijger de 14e editie van 'Sign of Time'.
Hoe beïnvloeden filterbubbels en big data ons digitale dieet? Met o.a. Blendle & VPRO Digitaal.
Kattenliefhebbers zien dankzij gepersonaliseerde communicatie opvallend veel kattenvideo's in hun feed. Veel nieuwsberichten blijken broodje aap verhalen en doordat we comfortabel in onze filterbubbel verblijven, leiden we massaal aan kokervisie. Een groot deel van ons leven bevindt zich in de digitale wereld, waar de wereld razendsnel verandert. In hoeverre beïnvloeden algoritmes, informatie-clusters en bubbels onze dagelijkse mediaconsumptie? Hoe verhouden we ons als mens tot deze waterval aan technologische ontwikkelingen? Tijd om ons digitale gebruik onder de loep te nemen en samen met professionele internetters, wetenschappers en techondernemers onze horizon te verbreden.
Wat begon als de grootste online kiosk van Nederland, is nu uitgegroeid tot een platform met dagelijks een selectie aan hand picked artikelen. Dankzij complexe algoritmes weet het Blendle data-team precíes je interesses. Samen met de redactie vertalen ze deze naar een gepersonaliseerde selectie van must reads. Maar dan wel een die je af en toe wakker schudt. Als data scientist bij Blendle is het de taak van Anne Schuth om continue het aanbod te verbeteren. Wat is hun strategie om een filterbubbel te doorbreken en lezers te verrassen? En wat is het geheim van hun selectiemethode?
Wat geven we online precies prijs? En hoe beinvloeden we zelf wat we delen, als actieve internetters? Vanuit deze fascinatie ontwikkelde Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal bij de VPRO, samen met Studio Moniker het digitale project clickclickclick.click. Een op het oog simpele website die élke beweging die je maakt trackt en voorziet van ironisch commentaar.
‘Filter bubbels’ of ‘echo chambers‘; het zijn jargonwoorden die illustreren hoe we steeds minder nieuwe input in onze feed langs zien komen. Het resultaat: kans op tunnelvisie. Als Universitair docent aan de UvA onderzoekt Damian Trilling de invloed van social media op onze nieuwsconsumptie. Hoe groot is de impact van het fenomeen op ons wereldbeeld daadwerkelijk en wat kunnen we zelf ondernemen om onze horizon te vebreden?
In deze programmareeks nodigt de Zwijger iedere twee maanden een gastcurator uit die ingaat op de verschillende facetten binnen het spanningsveld van verschillende nieuwe technieken en de bijkomende maatschappelijke invloed daarvan. De sociologische en psychologische aspecten van nieuwe technologie zijn dagelijks in het nieuws en vormen trending topics op blogs en social media. Helaas blijven zulke artikelen vaak oppervlakkig en krijgen ze nauwelijks ruimte voor verdieping. Daar proberen ze met dit programma verandering in te brengen.