13 november 2017

Masterclass ‘Bereid je voor op de GDPR’

Datum & tijd

13 november & 20 november

Vanaf eind mei 2018 moet iedereen aan de nieuwe Europese privacyregelgeving voldoen. Wat betekent dit voor jouw media-organisatie? Wat zijn de kansen en hoe kun je de data van je lezers, luisteraars en kijkers integreren in je organisatie en marketingprocessen? Doe mee aan deze training van iMMovator en Marxman Advocaten om jouw organisatie klaar te stomen voor de nieuwe Europese privacyregelgeving!

De privacywetgeving wordt door bedrijven vaak gezien als een last waar men zo weinig mogelijk mee te maken wil hebben. En de nieuwe strengere Europese regelgeving – de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, dit is de Nederlandse term voor GDPR) – maakt het er ook niet gemakkelijker op. Vanaf 25 mei 2018 moet echter iedereen aan die regelgeving voldoen en ook daadwerkelijk aan kunnen tonen dat ze daaraan voldoen.

Het voldoen aan de wetgeving biedt ook vele voordelen. Het straalt in de eerste plaats vertrouwen uit richting je publiek. Daarnaast krijgen datasets (veel) meer commerciële potentie. Dat is weer aantrekkelijk voor bijvoorbeeld investeerders en adverteerders. Een organisatie moet dus alleen al om die redenen willen voldoen aan de privacyregelgeving.

Het voldoen aan de regelgeving is daarnaast ook simpelweg een wettelijke verplichting. Bij het niet voldoen van de organisatie aan de privacyregelgeving is het mogelijk dat boetes uitgedeeld worden, ook al is er nog geen datalek geweest.

Programma

Het programma bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel ‘Basis van de AVG’beslaat één dagdeel. In deze workshop van één dagdeel krijg je een overzicht van alle verplichtingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Het tweede onderdeel ‘Verdieping AVG en implementatie’beslaat twee dagdelen. Hier ligt de focus op de daadwerkelijke implementatie van de privacyregelgeving in jouw organisatie. Je ontvangt daarbij ook een aantal waardevolle modellen waarmee je direct aan de slag kunt. In aanloop naar het eerste onderdeel krijg je bovendien per e-mail een aantal malen privacyrechtelijke updates, tips en achtergrondinformatie toegezonden. Bestudering daarvan is overigens niet verplicht.

Docenten

De docenten en begeleiders zijn Sebastiaan Palm en Theo Stockmann. Sebastiaan en Theo zijn beide advocaat en gespecialiseerd in het privacyrecht en hebben affiniteit met IT en media. Zij begeleiden onder meer bij datalekken, contracteertrajecten en bij meldingen aan en geschillen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Sebastiaan en Theo geven regelmatig cursussen over privacywetgeving. Beide worden daarnaast regelmatig gevraagd om lezingen te verzorgen of interviews te geven.

Marxman Advocaten is een toonaangevend advocatenkantoor voor de zakelijke markt, met vestigingen in Amersfoort & Apeldoorn. Dit kantoor ontwikkelde meerdere privacyscans, onder andere voor de Federatie van Betaald Voetbal Organisaties, waarvan een aantal is te vinden op de website www.avgscan.nl. En Marxman werkt samen met FIWARE Data Lab NL en ondersteunt bij smart city-initiatieven. Als eerste Nederlandse kantoor mag Marxman Advocaten zich namelijk ‘Smart Cities Law Firm’ noemen, een internationaal label dat enkel is bedoeld voor advocatenkantoren met aangetoonde gespecialiseerde kennis en dienstverlening op het gebied van smart cities.

Praktische informatie:

De workshops worden gegeven in het Mediacentrum op het Media Park te Hilversum. De eerste deel (één dagdeel) wordt gegeven  13 november 2017. Het tweede onderdeel van twee dagdelen, zal 20 november 2017 plaatsvinden.

De kosten van het eerste onderdeel bedrag EUR 350,00 exclusief BTW, en is ook los van het tweede te volgen. De kosten van het tweede onderdeel bedragen EUR 850,00 exclusief BTW. Indien beide onderdelen worden gevolgd, komen de totale kosten op EUR 1.100,00 exclusief BTW.

Wil je weten of jouw organisatie goed is voorbereid op de GDPR? Aarzel niet en schrijf je hier in voor deze masterclass om er zeker van te zijn! De masterclass biedt ruimte voor een beperkt aantal personen, dus schrijf je vandaag nog in.

Gedetailleerd programma: Welke onderwerpen worden er behandeld?

Hieronder volgt een overzicht van de te behandelen onderwerpen per onderdeel.

Onderdeel 1: Basis van de AVG

  • Toepasselijkheid AVG
  • Documentatieplichten
  • Soorten persoonsgegevens
  • Belangrijke principes uit de AVG

                                    grondslag, doelbinding, bewaartermijn, beveiliging

  • Verwerkers & de verwerkersovereenkomst
  • Meldplicht datalekken
  • Rechten van betrokkenen
  • Informatieplichten
  • Noodzaak Functionaris voor de gegevensbescherming

Onderdeel 2: Verdieping AVG en implementatie

  • Taken en eisen Functionaris voor de gegevensbescherming
  • Noodzaak Privacy Impact Assessment
  • Verdieping grondslagen toestemming en gerechtvaardigd belang
  • Handhaving
  • Organisatiestructuur en portefeuille privacy
  • Stappenplan implementatie in uw organisatie
  • Verstrekking model-verwerkersovereenkomst + uitleg implementatie
  • Verstrekking model-privacystatement + uitleg implementatie