Redacties beschikken tegenwoordig over veel verschillende data over het gebruik van hun content. Hoe kunnen die journalisten en andere contentmakers helpen relevanter te zijn? Hoe kan je beter gebruik te maken van die data? Wat is daar voor nodig als het gaat om technologie en workflow? En hoe kan je het gebruik van data op redacties stimuleren? Heb je hier ideeën over, of wil je dit samen met andere mediabedrijven onderzoeken en ontwikkelen? Kom dan op vrijdag 28 juni naar de kickoff van ons fieldlab Datatools voor Redacties.
Hier presenteren we onder meer een onderzoek van Lisanne Sauveur van de Erasmus Universiteit naar het gebruik van data op nieuwsredacties. Verder geeft Erik van Heeswijk van SmartOcto een inleiding over datatools. Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen? Ook is er ruimte voor de presentatie van enkele use cases
Tijdens de kickoff willen we kijken of we samenwerkingen kunnen smeden en welke begeleiding Media Perspectives daarbij kan bieden. Het doel is te komen tot betere en slimmere datatools voor nieuwsredacties.
Programma
09:30 Inloop
10:00 Opening en welkom
10:10 Presentatie Lisanne Sauveur (Erasmus Universiteit)
10:30 Inleiding Erik van Heeswijk (SmartOcto)
10:50 Welke ideeën heb jij voor datatoepassingen op nieuwsredacties?
11.30 Welke samenwerkingen zijn er mogelijk?
12:15 Randvoorwaarden voor samenwerkingen
12:45 Afsluiting
13:00 Einde
Geïnteresseerd?
Meld je dan aan voor de de Kickoff fieldlab Datatools voor Redacties op vrijdag 28 juni. Kan je niet op die datum aanwezig zijn, maar wil je wel betrokken worden? Neem dan contact op met Bert Kok via bert@mediaperspectives.nl.