Muziekconsumptie is sinds jaar en dag belangrijk in het mediagebruik van mensen; van printmedia als OOR en legendarische Veronica-DJ’s tot aan online platforms als 3voor12 en 22Tracks. Het success van Youtube heeft het fenomeen videoclips een nieuwe ‘boost’ gegeven. Spotify heeft zowel de luisterervaring als de verdienmodellen in een nieuw vaarwater gebracht. Muziek-podcasts hebben de plek ingenomen van je favoriete muziekblaadje.
En hoe meer digitale platforms, hoe meer data. Hoe koppel je dat woud aan digitale data aan de meer fysieke componenten zoals live-concerten? Kortom, hoe kunnen artiesten, muziekjournalisten en platenmaatschappijen hun aandacht verdelen over al die mogelijke platforms?
In deze expertsessie benaderen we het belang van muziekdata vanuit twee invalshoeken:
1) Hoe ziet het luisteronderzoek van de toekomst er uit?
Vergeleken met de aandacht voor de uitbreidingen van het bestaande televisie-onderzoek naar het meenemen van uitgesteld kijken, VoD en online kijken, horen we veel minder over de uitbreidingen en vernieuwingen in het luisteronderzoek. Ook daar gebeurt er op dit moment echter heel erg veel. Het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) doet daarom nu tests met het ‘tracken’ van luistergedrag via smartphones en de Mediawatch. Frans Kok, directeur van NLO, neemt ons mee in het toekomstige luisteronderzoek, mede aan de hand van de uitkomsten van het Audio Distributie Onderzoek. Is het al snel mogelijk om real time radio-luistercijfers te krijgen? En hoe laat radio zich eigenlijk definieren in de toekomst?
2) Datastrategie onmisbaar voor muzieksector
Ook voor muziek is de The Video Age definitief aangebroken. Naast radio zijn er ook andere platforms belangrijk voor het creëren van ‘zichtbaarheid’ van artiesten en het opbouwen van een lange termijnrelatie met fans. Uiteraard live-optredens, maar ook de digitale media. En digitaal betekent: data, data, data. Hoe past datamining in je strategie, en waarom kun je niet meer zonder datastrategie? Wat leveren al die bakken data uit je sociale media-inzet op: kun je op basis van datamining bijvoorbeeld hits of ticketverkoop voorspellen, of een optimale playlist samenstellen voor je optredens? Op basis van welke (real time) data besluit je welke media in te schakelen of juist uit te zetten?
De beschikbaarheid van data heeft het model compleet op zijn kop gezet: niet langer bepalen de massamedia wie ze kunnen maken of breken, maar kiezen artiesten zelf de kanalen waarop ze exposure willen.
Denis Doeland van DDMCA en voorheen 18 jaar betrokken bij ID&T, is consultant op het gebied van Intellectueel Eigendom, Business Intelligence, Social Media en Internet Strategie. Hij werkt onder andere voor Nicky Romero en Hardwell en hij gaat uitgebreid in op de waarde van data bij je muziekstrategie, hoe je regie kunt houden over alle datastromen, maar ook welke hobbels hij is tegengekomen bij de toegang tot zogenaamde third party-data, zoals die van VOD.
Vind je het leuk om de hele dag bij het Mediapark Jaarcongres aanwezig te zijn? Registreer je dan hier voor het MPJC op 23 juni 2016. Be there, get inspired & meet! Wil je alleen deze expertsessie bijwonen? Schrijf je dan hier in!
Op 23 juni van 11.30-13:00 bieden verschillende MPJC partners expertsessies aan. In een klein(er) gezelschap komen tijdens deze sessies specifieke onderwerpen aan de orde. Laat je bijpraten over o.a. UHD, datascience, HbbTV, interactieve video en ontmoet verschillende media start-ups. Deze expertsessies zijn gratis toegankelijk – ook als je niet naar het plenaire programma van MPJC komt.