Focus op Groen is het eerste congres over duurzaam produceren van TV, radio, film- en muziekfestivals. Voor iedere AV-productie wordt er een flinke hoeveelheid afval geproduceerd, energie verbruikt, lucht vervuild en ga zo maar door. De focus ligt helaas op het realiseren van het product binnen krappe deadlines en voor steeds kleinere budgetten. De duurzaamheid wordt daarbij vaak vergeten. Toch is er al een (LED) lichtpuntje; een aantal bedrijven op het Mediapark zijn al overgestapt op verschillende duurzame initiatieven. RTL heeft LED-verlichting doorgevoerd in de studio’s en de publieke omroep werkt op dit moment al met C02-calculator Albert. Om blijvend resultaat te boeken neemt Focus op Groen het initiatief om in Nederland de productie van radio, TV, film- en muziekfestivals te “vergroenen”.
Daarom hebben we een aantal inspirerende en motiverende sprekers uitgenodigd die meer inzicht geven over duurzaamheid in de media en entertainment branche.
De volgende sprekers zijn aanwezig:
Andy Ridley, Earth Hour & CEO Circle Economy
Andy Ridley is de oprichter van Earth Hour. Dit werd een wereldwijd succes en is uitgegroeid tot een beweging in meer dan 7000 steden en162 landen. Earth Hour is meer dan alleen maar ‘het jaarlijkse uurtje de lichten uit’. Het is een unieke beweging waarbij participatie centraal staat. Andy weet als geen ander hoe hij de media moet inzetten om miljoenen mensen te bereiken en te laten participeren.
Daarnaast is Andy de CEO van Circle Economy. Dit bedrijf biedt oplossingen om de circulaire economie in steden, bedrijven en gemeentes te implementeren.
“I strongly believe that the power of the crowd offers us opportunities as yet untapped to change the world we live in, and whilst the challenges around the globe are immense, we are the first generation in history to have the tools to enable us to utilise this power” – Andy Ridley
Aaron Matthews, BAFTA
Aaron Matthews is de Industry Sustainability Manager van BAFTA (Britsh Academy of Film en Television). BAFTA is een bedrijf dat zich inzet voor het verduurzamen van televisie- en filmproducties. Samen met het BBC en het BAFTA Albert Consortium hebben zij Albert ontwikkeld. Dit is een project dat bedrijven uit de mediabranche leert om duurzamer te produceren en het klimaat op de agenda te zetten. Albert helpt programmateams om de CO2-uitstoot te reduceren en daarnaast bewust te maken van de impact op het milieu wat door het programma wordt veroorzaakt.
Inmiddels werken er al meer dan 2000 bedrijven met Albert, verdeeld over 300 verschillende landen. Albert bleek in Groot-Brittannië al een groot succes. 85 % van alle BBC tv-producties hebben een onderliggende C02 berekening.
Op dit moment wordt Albert ook in Nederland getest door een aantal programma’s van de publieke omroep namelijk; Buitendienst, Pinkpop, Kortjes, One Night Stand, Zapp live, Kunst en Kitsch, Opsporing Verzocht en de Bijbelquiz.
Paul Römer, Algemeen directeur van de NTR
De NTR heeft Albert al bij een aantal programma’s doorgevoerd. Zo hebben Buitendienst, Pinkpop, Kortjes en One night stand al een ecologische footprint.
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Het NTR-gebouw is al verduurzaamd, maar dit wordt nu ook doorgevoerd in haar programma’s. Naast de NTR hebben ook AVROTROS, KRO-NCRV en de EO Albert al getest.
Gijs Kerbosch, directeur HALAL
Gijs Kerbosch is producent bij 100 % HALAL en heeft veel ervaring met duurzaam produceren. Hij merkt dat kwaliteit en duurzaamheid goed samen gaan. Voor de productie van de film ‘Malaguti Phanton’ liet hij zijn crew meedenken over creatieve duurzame oplossingen.
Bernice Notenboom, beroepsavonturier en klimaatjournalist
Bernice gaat op extreme expedities om het veranderende klimaat een gezicht te geven. Op deze manier laat ze de gevolgen van de klimaatverandering zien. De documentaire Sea Blind is hier een voorbeeld van. In 2014 probeerde Bernice van de Noordpool naar Canada te skiën. Door het smeltende poolijs moest ze deze reis staken. Sea Blind vertelt een weinig bekend, maar fascinerend verhaal over de scheepvaart en moet een ‘eye opener’ zijn voor onze zeeblindheid. De documentaire ging op 31 januari in première. Aansluitend was er een debat over de regulering van de scheepsvaart. In het kader van de Focus op groenweek, in de week van 10 oktober, is Sea Blind te zien op de NPO.
Peter Smith, wereldverbeteraar
Je hebt haar vast wel gezien; de plastic Madonna op de Olympische Spelen. Dit 3D-geprinte beeld bestond uit gerecycled zwerfafval. Met dit project werd aangetoond dat het kleine beetje wat jezelf kunt doen om de wereld te verbeteren zeer essentieel is.
De plastic Madonna is het grootste participatie-kunstwerk van Nederland.
Peter Smith is een Amsterdamse kunstenaar en fotograaf en houdt zich bezig met het bestrijden van plastic zwerfafval. Op dit moment is Peter bezig met een kunstwerk voor de omroepen.
Jan Douwe Kroeske, dagvoorzitter Focus op Groen
Jan Douwe Kroeske heeft jarenlange ervaring in de media- en duurzaamheidswereld. Hij begon als journalist bij Radio 3. Daarnaast zet hij zich in als presentator bij de publieke- en commerciële omroepen. Ook is hij initiatiefnemer van duurzaamheidsplatform SummerLabb. Met hun paviljoen trekken zij het hele land door om een sneakpreview te geven van een toekomst vol verassingen en vernieuwingen.
Programma:
Kijk op onze website voor het interessante programma
Wanneer:
4 oktober 2016
Tijden:
12.30 – 17.30 uur
Locatie:
Studio 4
André van Duinboulevard
Hilversum
Al enthousiast geworden? We hebben ook een website.