Dutch Media Week (DMW) is hét podium voor de media. Hier ontmoeten professionals uit de creatieve (media)industrie, gebruikers, jong talent en studenten elkaar. DMW gaat over de media van de toekomst en de impact hiervan op de sector en samenleving. De Dutch Media Week deelt kennis, inspireert en verbindt. Hier komen alle disciplines uit de media met elkaar in contact om van elkaar te leren, ideeën uit te wisselen en samen te creëren.
Media in versnelde transitie met kansen en uitdagingen
Nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag brengen grote veranderingen in de mediawereld. Waar mediabedrijven ooit het monopolie hadden op nieuws en entertainment, kan tegenwoordig iedereen met revolutionaire AI-tools als Sora of Unreal een volledige film maken. Deze technologische ontwikkelingen en democratisering van media leiden tot nieuwe samenwerkingen en markten, met talloze cross-overs tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.
Hoewel deze ontwikkelingen nieuwe kansen bieden, brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Discussies gaan over de betrouwbaarheid van nieuws, het bereiken van moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk. Urgente maatschappelijke kwesties zoals online veiligheid, privacy, de impact van AI en mediawijsheid spelen een cruciale rol in deze transitie.
Dutch Media Week 2024 – Level Up!
Dit jaar heeft de Dutch Media Week het thema ‘Level Up!’. De week, van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober 2024, staat in het teken van voortdurende vernieuwing en innovatie binnen de mediasector.
Het programma van Dutch Media Week 2024 zit vol met inspirerende sessies, educatieve workshops, baanbrekende initiatieven en netwerkmogelijkheden. Hoogtepunten zijn onder andere de Business Days, de International Media Top Convention, het BNR Podcast Kennisfestival, de Dutch Game Day, de Xperience Day en het Talent Lab. Ze zijn allemaal bedoeld om de mediasector en iedereen die in de media werkt, naar een hoger niveau te tillen. Of je nu contentmaker bent, gebruiker, ondernemer of sectorvertegenwoordiger, iedereen moet een ‘Level Up!’.
De toekomst van Dutch Media Week
De afgelopen jaren was Beeld & Geluid de drijvende kracht achter de Dutch Media Week. Met prachtig geproduceerde events voor en met zakelijke relaties, het onderwijs, makers en algemeen publiek kunnen we terugkijken op gedenkwaardige momenten.
Om relevant te blijven en de steeds veranderende mediasector te ondersteunen, werkt een regiegroep, bestaande uit Beeld & Geluid, Gemeente Hilversum, ROM Midden Nederland, MediaStages, Hilversum Marketing, Dutch Game Association en Media Campus NL, aan een nieuwe opzet voor het evenement
De B2B-programmering is direct gekoppeld aan de drie thema’s van de breed gedeelde innovatie-agenda van de media-industrie. Dutch Media Week 2024 is een eerste opstap naar een geheel nieuwe opzet vanaf 2025. Media Campus NL zal een belangrijke rol spelen in de toekomst van het event, en dat in samenhang met programma’s als Cross Media Café’s 2.0, PizzaTalks, etc.
Heb je vraag? Neem contact op met:
Vivian Opsteegh – Vivian.Opsteegh@mediacampus.nl
John Leek – jleek@beeldengeluid.nl