Cross Media Café 30 oktober
30 oktober 2018

Cross Media Café – Online/offline brand experiences

Tickets Gratis

Hoe bouw je communities? Rond sommige media brands bestaan actieve communities online: gelijkgestemden die elkaar vinden in de liefde voor een programma, festival, game of hobby. En steeds vaker willen die elkaar ook ‘’in het echt’’ ontmoeten. En mensen die elkaar in het echt tegenkomen, zoeken elkaar ook online weer op.

Op 30 oktober organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid het Cross Media Café Online/offline brand experiences. Dit Cross Media Cafe gaat in op het bouwen van communities online en offline: hoe breng je mensen samen? Wat maakt een community succesvol? Welke ‘’offline’’ en online combinaties werken het beste?

Aan de hand van een aantal cases laten we zien hoe je een actieve community kan bouwen.

Programma 14:00-17:00 uur

Deel 1 14:00-15:15

The first part of the programme will be in English.

  • Alejandro Cohen, founder dubLab, Los Angeles. dublab is a non-profit internet radio station based in Los Angeles, broadcast via Shoutcast. They have also been involved with art exhibitions, film projects, event production, and record releases. They work with a collective of approximately 30 DJs. Alejandro will show how the online community around his station has created new events and outlets. This keynote was made possible thanks to the International Visitors Programme of the New Institute.
  • Hugo van Heijningen is co-founder of Red Light Radio, an online radio station that broadcasts from a location in the Red Light District in Amsterdam. The station focuses on niche music, and has acquired a special status in the Amsterdam music scene. It has become a place where artists come together, and now the station travels all over the world for broadcasts at exotic locations, stages at festivals and organizing parties and concerts. 
  • Eelco Kingma is the founder of EIK Media & Events, best known as the organizer of DYTG, the largest online video event in the Netherlands. In his contribution he will discuss the iterative process needed to build a strong community, and show how DYTG makes fans find each other.
  • Tijs Heesterbeek is Head PR/Marketing at the Effenaar, the pop podium in Eindhoven. In their search for modern applications in the experience of live music, De Effenaar experiments with online and offline media – they use AR in advertisements, have a Mixed Reality Escape Room and have an ”artist-in-residence” program to help creative minds think about the future of the smart venue. Tijs shows how the visitors of the Effenaar are involved in the music online and on location.

Pauze en bezoek aan demo’s 15:15-15:45

Deel 2 15:45-17:00

  • Fiona Arens, Adjunct directeur Omroep MAX. Omroep MAX biedt haar leden niet alleen televisie en radioprogramma’s aan, maar is ook een zeer actieve vereniging met ledenreizen, uitstapjes en een MAX Ombudsman. In brede zin zet MAX zich in om het leven van ouderen te verbeteren en te veraangenamen. Een bijzonder project is MAX Meeting Point: doel van deze site is 50plussers op een laagdrempelige manier in de gelegenheid stellen hun sociale netwerk uit te breiden. Hoe werkt deze community en welke rol speelt hij (en andere community ’s ) voor MAX?
  • Hay Kranen is als creative coder werkzaam in de kunst, cultuur en mediasector. Hij schreef in 2005 voor het eerst voor Wikipedia. In 2013 en 2014 was hij ‘’Wikipedian in residence’’ bij de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief. Kranen vertelt over de ontwikkeling van de gemeenschap rondom Wikipedia.
  • Cyril Snijders, concept ontwikkelaar bij KRO-NCRV presenteert De Monitor, een community rond onderzoeksjournalistiek online en op tv. Op basis van tips uit het publiek worden misstanden onderzocht. Hoe is de community opgebouwd en welke rol speelt deze?
  • Hilde Tholen is de hoofdredacteur Ouders van Nu, het tijdschrift voor jonge ouders dat op allerlei manieren aanwezig is in het leven van de doelgroep. Zo organiseert men o.a. het In de wolken Festival in de RAI, er is een online forum, op twitter vinden #nachtouders elkaar, en op op Facebook zijn er regelmatig Facebook-live-sessies. Hoe bouw je een community op, en wat kan je de mensen die deelnemen bieden? 
  • Maartje Blijleven is een digitale coach, die bedrijven helpt bij hun online strategie. Ze is de oprichter van ‘’We love communities’’ en schrijft op dit moment een boek over communities. Zelf heeft ze communities ontwikkeld voor bedrijven als KLM, de Postcode Loterij en Schiphol. Ook is ze mede-oprichter van IncludeNow en WomenTalkTech. Ze zal in haar presentatie laten zien hoe je communities in kan zetten en hoe je ze opbouwt.

Vanaf 17:00 uur

Na het Cross Media Café zal de bar in het Grand Café van Beeld en Geluid open zijn. Hier kan je zelf een drankje bestellen (op eigen kosten) en informeel doorpraten met andere bezoekers.