21 april 2015

Cross Media Café Media & Data

Datum & tijd

2015-04-21 12:00:00

Beeld & Geluid, Hilversum

Het Cross Media Café van 21 april ging over data! De enorme datastromen die we met zijn allen achterlaten bij al onze gedragingen, hebben steeds vaker voorspellende waarden. Welke data zijn interessant en belangrijk voor media bedrijven? Hoe kunnen start ups rond datastromen nieuwe diensten ontwikkelen? O.a. RTL, Marktplaats, Beeld en Geluid en Yoctor presenteerden hun cases.

Cross Media Café gemist? Bekijk hier het overzicht van video's, presentaties en verslagen:

Verslagen

Presentaties

Bekijk hier de slides die tijdens het Cross Media Café getoond zijn.

Video's

De video's van de presentaties van afgelopen dinsdag zijn te vinden op Vimeo. Daarnaast zijn er een aantal interviews gedaan met de sprekers, deze vind je hier.

Een speciaal onderdeel van dit Cross Media Cafe is een blok met twee internationale sprekers. Deze zijn in Hilversum voor de Media Future Week, een week waarin 120 toptalenten van tien hogescholen samen nieuwe projecten ontwikkelen. Als onderdeel van de week komt een aantal gerenommeerde sprekers naar Nederland om ze bij te praten. Het Cross Media Cafe biedt u de gelegenheid deze sprekers te ontmoeten en beluisteren. Wil je meer weten over Media Future Week? Voorafgaand aan het Cross Media Café organiseren we een rondleiding langs de co-creation spaces waar de deelnemers 4 dagen lang non-stop werken aan opdrachte van o.a. NOS, VondelCS, Ericsson en Beeld & Geluid.

Programma

13.15 Rondleiding MFW Co-creation Spaces (verzamelen bij Beeld en Geluid)

13.30 Inloop 

14.00 Start programma

14.00-15.15 Future data visions

THE SECRET LIFE OF BIG DATA

  • Genevieve Bell, Vice President Intel, Director of Interaction and Experience Research at Intel Labs. Dr. Genevieve Bell is an anthropologist with 15 years of experience driving innovation in the high tech industry. As the Director of Interaction and Experience Research in Intel Labs, Bell leads a team of 120 social scien­tists, interaction designers, human factors engineers and computer scientists. This organization researches new computing experiences that are centered around people’s needs and desires. (More about her work in this New York Times article). In 2010, Bell was named one of Fast Company’s inaugural “100 Most Creative People in Business.” In 2012 she was inducted into the Women In Technology International (WITI) hall of fame, and she was honored by the Anita Borg Institute as the 2013 Woman of Vision for Leadership. Her first book, “Divining the Digital Future: Mess and Mythology in Ubiquitous Computing,” was released in April 2011.” Genevieve Bell shows that we have been dealing with big data for millennia, and that approaching big data problems with the right frame of reference is the key addressing many of the problems we face today.

WHEN PEOPLE BECOME DATA PLATFORMS

  • Scott Smith, founder of Changeist,  a lab, research tank and consultancy created to identify and make sense of weak signals of change. His work is built on over 20 years’ experience tracking social, cultural, technological and economic trends, and helping organizations navigate complex futures. Smartwatches and wearables are not just worn data reporting platforms, but also people-mounted data collection platforms. With sufficiently diverse data, we can deduce a lot about the location, movement, interactions and perhaps even emotional state of the device wearer or carrier. Next generation data journalists won’t just be telling stories based on what they’ve wrung out of public databases, but what they can squeeze out of their own wearable technology back at the news van, or
    collect from passers-by.

15.15-15.45 Pauze en bezoek aan demos

15.45-17.15 Cases rond data

  • Godfried van Loo, Creative director, Yocter en oprichter van semantic search engine Scoutle, social media data analyse tool Statilizer en data aggragator genaamd Analysion. Hij laat aan de hand van actuele voorbeelden de mogelijkheden rond voorspellende data zien
  • Robin Schuil, Innovatie programma manager, Marktplaats.nl (onderdeel van Ebay), over de trends die zichtbaar worden op basis van de Marktplaats data
  • Rutger Verhoeven, partner Cleverlions en hoofd digitaal BNNVara a.i.. Hoe bouw je op basis van ''big data'' een betere ervaring voor de gebruiker?
  • Heinze Havinga, onderzoeker Crossmedialab HU over NPO Spirit en social media data
  • Roeland Ordelman, specialist in beeld- en geluidherkenning, Beeld en Geluid over de grote sprongen in beeldherkenning
  • Geoffrey van Meer, Manager Consumer Intelligence, RTL Nederland, over text mining op ondertiteling en face recognition op Videoland
  • Gera Pronk, Projectmanager ICT doorbraakproject Big Data

Dit Cross Media Café vindt plaats tijdens de Media Future Week, een pressure cooker week waarin de top 1% studenten van Nederlandse media-opleidingen werkt aan cases uit het bedrijfsleven. Voor MFW15 worden een aantal internationale sprekers naar Nederland gehaald, waaronder Genevieve Bell en Scott Smith. Tijdens het Cross Media Café geven zij een presentatie voor het iMMovator publiek. Daarnaast is het ook mogelijk om de andere keynote speeches van MFW bij te wonen - kijk hier voor een overzicht van wie wanneer spreekt.