7 december 2021

Cross Media Café: Audio in demand

Tickets 0,- (Gratis)

Bekijk hier de livestream

Audio is nog steeds een levendige en dynamische sector in de media-industrie. Er zitten veel interessante nieuwe ontwikkelingenin de pijplijn. In dit Cross Media Café, dat we zoals altijd organiseren in samenwerking met Beeld en Geluid, kijken we naar nieuwe formats, nieuwe technieken en nieuwe business modellen. En we laten zien waar Nederland naar luistert. Natuurlijk hebben we het over podcasts, maar ook over andere ontwikkelingen op het gebied van radio en andere vormen van audio.

Programma

14.00 – 15.00 uur: Presentaties van:

  • Egon Verharen, Manager NPO Innovatie: Welke audio innovaties worden bij de publieke omroep ontwikkeld? Wat is er nu al mogelijk en wat komt eraan? Een overzicht met speciale aandacht voor 8D audio podcasts, object based audio en location based audio.
  • Robin Smits, Oprichter Superposition: Superposition ontwikkelde voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de applicatie Groef, die op een speelse en innovatieve manier een uniek inkijkje in het muziekaanbod in de platenwinkels geeft van de jaren 1910-1960.
  • Jeroen Broekema, mede-oprichter Springcast: Dit podcast hosting platform heeft internationale plannen. Hoe zit de markt voor podcast distributie eruit?

15.00 – 15.20 uur: Tafelgesprek met:

  • Harrison van der Vliet, Adjunct-hoofdredacteur NRC: NRC heeft een eigen podcast app NRC Audio, waarin ze gebruikers ook wijzen op podcasts van derden. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
  • Huibert Scholtens, Chef Digitaal en Podcasts | BNR Nieuwsradio: We gaan in gesprek over podcast distributie en de belangrijkste ontwikkelingen in deze markt.

15.20 – 15.45 uur: Korte pauze

15.45 – 16.30 uur: Presentaties van:

  • Liedewij Hentenaar, Directeur Audify: RAB publiceert de maandelijkse Podcast en Audio on Demand Standaard en werkt nu aan een overzicht van alle podcasts. Hoe ontwikkelt de markt zich?
  • Titus van Dijk, oprichter Tonny Media: Deze podcast uitgever experimenteert met nieuwe verdienmodellen. Zo slaan Tonny Media en bol.com de handen ineen rond De Onderneem Game, waarin podcasts op zoek gaan naar het beste product. Het winnende product wordt geproduceerd, en exclusief verkocht op bol.com.
  • Elger van der Wel, podcastmaker: Elger maakt onder andere de populaire podcast Trust Nobody waarin de ontwikkelingen in het TV programma Wie de Mol besproken worden. Onlangs ging hij samen met een groep luisteraars op reis. Welke interessante mogelijkheden bieden de communities rond podcasts nog meer?

16.30 – 16.50 uur: Tafelgesprek met:

  • Flip Kylian Adams, Head of sales Dag en Nacht Media: we spreken de grootste podcast uitgever van Nederland over business modellen, Vriend van de show en nieuwe plannen rond verhalende podcasts.
  • Jeroen Doucet, Podcaster en strateeg Ex Machina

Praktische informatie

Het Cross Media Café zal plaatsvinden op 7 december van 14.00 – 17.00 uur en is te volgen via een gratis livestream. Een dag voor het event ontvang je de link naar de livestream per mail.

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ter plekke je vraag stellen! Of stuur hem nu vast in via communicatie@mediaperspectives.nl

Fysieke toegang

Wanwege de corona maatregelen kan maar een beperkt aantal gasten het Cross Media Café fysiek bij wonen in Beeld en Geluid in Hilversum. Deze tickets zijn inmiddels al vergeven.

Bezoekers die fysiek aanwezig zijn dienen in het bezit te zijn van een Coronatoegangsbewijs (om aan te tonen dat je negatief bent getest, in het bezit bent van een herstelbewijs, of bent gevaccineerd) en het dragen van een mondkapje is verplicht.

In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, organiseert Media Perspectives gedurende het jaar diverse Cross Media Cafés. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met deze Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.