Cursus Storytelling HU
21 maart 2022

Neuromarketing

Werkervaring speelt geen rol
Inschrijven € 1350,- (vrij van btw)

Neuromarketing is een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek. Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal in deze cursus.

Wat leer je?

Hoe kun je gedrag van mensen zodanig beïnvloeden dat ze overgaan tot de aanschaf van je product? Of juist bepaald gedrag gaan vermijden, zoals sommige overheidscampagnes beogen? Is het onethisch om deze kennis voor marketingdoeleinden te gebruiken, of laat je juist kansen liggen als je het niet doet? Tijdens de post-bachelorcursus Neuromarketing van Hogeschool Utrecht staan we uitgebreid stil bij de ethische aspecten. Ook leer je hoe neuromarketing werkt en ga je dieper in op interessante nieuwe mogelijkheden van deze vorm van marketing.

Na deze post-bachelorcursus weet je hoe neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen werken. Je kent de voordelen en de beperkingen en weet wat je ermee kunt in je werk als communicatie- of marketingprofessional.

Ben je als (communicatie)professional nieuwsgierig naar wat neuromarketing precies is en wat de praktische mogelijkheden ervan zijn? Werk je bij een communicatie- of marketingbureau? Dan is deze cursus bedoeld voor jou. De cursus is voor jou interessant als je je meer wilt verdiepen in het gedrag van klanten en consumenten.

Toelating

Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau en 2 jaar werkervaring nodig. Heb je wel een hbo-niveau, maar nog geen 2 jaar werkervaring? Meld je dan aan voor de cursus voor pas afgestudeerden.

De cursusinhoud is voor beide groepen hetzelfde, maar toegespitst op de specifieke doelgroep. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.

Geplande lesdata

21 maart, 4, 25 april, 16, 30 mei en 20 juni 2022

Programma

De cursus geeft een genuanceerd beeld van de werking van het brein en de toepassingen van neuromarketing. Je krijgt inzicht in de keuzeprocessen en de rol van emotie bij beslissingen van de klant. Ook maak je kennis met onderzoekstechnieken uit de neurowetenschap die bij neuromarketing worden toegepast.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Opbouw en werking van de hersenen
  • Belangrijke neurale netwerken
  • Meettechnieken: fMRI, EEG, Facial coding, eyetracking
  • Toepassingen, voordelen en beperkingen van de verschillende technieken
  • Gevolgen voor bestaande marketingmodellen en nieuwe modellen (bijvoorbeeld over merkactivatie, persuasive design en automatische gedragingen)
  • Ethische aspecten
Sergio Romijn
Sergio Romijn

Neuromarketing expert & co-founder

Sergio heeft meer dan 10 jaar ervaring in de praktische toepassing van neuromarketing in de digitale wereld voor grote en kleinere opdrachtgevers met als doel conversie te verbeteren.

“Ik ben ervan overtuigd met we met de recente inzichten en methoden uit neurowetenschap marketing kunnen inspireren en de resultaten verbeteren. We maken dit op een gestructureerde wijze onderdeel van marketingstrategieën, campagneplannen, afdelingen of functies. Daarom houd ik me al ruim meer dan 10 jaar dagelijks bezig met het vakgebied neuromarketing. Ik bestudeer wetenschappelijk onderzoek, lees continu vakliteratuur en bezoek geregeld congressen over neuromarketing en consumentengedrag. Daarnaast werk ik wereldwijd samen met vooraanstaande wetenschappers en de beste neuromarketingspecialisten in de ontwikkeling van ons vakgebied”.

Mark Kortbeek
Mark Kortbeek

HU-docent Mark Kortbeek heeft neuropsychologie gestudeerd en volgt alles op het gebied van hersenen en communicatie.

Mark was betrokken bij de opzet van de bachelor-opleiding Toegepaste Psychologie en verzorgt bij de minor Toegepaste Psychologie het onderdeel Hersenen en Gedrag. Voor de bachelor-opleiding Communicatie heeft hij het keuzevak Neuromarketing ontwikkeld.

23 april 2024
Er zijn nog geen reviews