Cursus HU onderzoeksjournalistiek
11 oktober 2021

De communicatieve organisatie

Enige tot redelijke ervaring
Inschrijven € 1150,- (vrij van btw)

Schandalen: razendsnel gaat het de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Het verschil tussen binnen en buiten vervaagt, omdat reputaties al lang niet meer kunnen worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie, is het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes?

Interne communicatie

Steeds meer communicatieprofessionals zien ‘Het communicatiever maken van de organisatie’ als een van hun taken. Het gaat om een verschuiving van focus: van veel zelf communiceren naar het faciliteren en ondersteunen van het gecommuniceer van je collega’s. Goede interne communicatie is een sleutel om dat te bereiken. Zo raken mensen steviger verbonden met de doelen, met de ‘why’ van de organisatie. Succesvolle organisaties investeren daarom in de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Met goede interne communicatie maak je dus het verschil. Betrokkenheid en actieve participatie van medewerkers is nu een nog belangrijkere succesfactor dan het altijd al was.

Na de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie heb je laten zien dat je je hebt verdiept in interne communicatie en dat je het niveau hebt om interne communicatie op een strategische manier toe te passen.

Deze cursus is bedoeld voor communicatiemanagers en -adviseurs die:

  • verdieping zoeken op het gebied van interne communicatie
  • betrokken zijn bij het opzetten en verbeteren van het interne communicatiebeleid
  • zich bezighouden met communicatie bij veranderingen
  • adviseur zijn van het management op strategisch niveau

Tijdens de cursus komen deze onderdelen aan bod:

  • Organisatiekenmerken, de bovenstroom én de onderstroom.
  • Wat speelt er in een veranderende organisatie?
  • Zicht op interne spelers, hun belangen en mogelijkheden voor ondersteuning met interne communicatie.
  • Analyse van de verander opgave, mate van invloed van spelers en procesontwerp.
  • Internal branding: van merkwaarden naar gedrag.
  • De kansen van social media voor interne communicatie.
Angelique Blekkink
Angelique Blekkink

Angelique Blekkink is vanuit haar eigen bedrijf werkzaam als interim manager, adviseur en trainer/coach. Ze heeft vele jaren ervaring in het vakgebied Interne Communicatie, vaak in grote organisaties en met complexe (verander)vraagstukken. Daarvoor heeft zij o.a. als Manager Communicatie bij Philips Consumer Lifestyle gewerkt. Omdat ze bovendien een achtergrond in HR heeft, weet zij uit eigen ervaring hoe deze disciplines elkaar kunnen versterken.

22 september 2021
Er zijn nog geen reviews