Content

Het vertellen van verhalen is een eeuwenoude kunst, maar met de opkomst van nieuwe technologieën en middelen wordt er steeds meer impact gecreëerd met onze verhalen. Binnen het thema content richten we ons perspectief met name op immersive media en sport en live events.

Content Sport & Live Events
Content

Content: Immersive Media

Hoe kun je als mediabedrijf virtual reality gebruiken om een totaalervaring te bieden? Wat hebben deze technologieën te bieden aan mediaformats? Hoe breng je via VR media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument? Vanuit het thema content richten we ons op experimenteren, kennis ontwikkelen en kennis delen rondom Immersive Media. Dit doen wij onder andere door het organiseren van kennisevents, trainingen, matchmaking en het oprichten van een fieldlab.

Content Immersive media

Fieldlab Immersive Media 
In een snel veranderende samenleving is het belangrijk om verhalen te blijven vertellen die we niet mogen vergeten. Met nieuwe technieken als Virtual- en Augmented Reality kunnen we verhalen tot leven brengen. In het fieldlab Immersive wordt de samenwerking tussen makers uit de VR/AR-industrie en lokale toerisme- en erfgoedsector gestimuleerd. Een mooi voorbeeld van een project dat medegefinancierd is uit het fieldlab is de immersive experience van het Dudok Architectuur Centrum.

Content: Sport & Live Events

Dankzij nieuwe mediatechnologieën is de impact van een event groter dan ooit tevoren. En omgekeerd zijn grote events dé reden voor het publiek om massaal achter hun media te raadplegen om het live mee te maken én om hun ervaringen te delen. Het combineren van een rijke set mediadiensten op locatie én het kunnen meebeleven op afstand maakt sport en live events tot een doorlopende bron voor media-innovaties. Bovendien zorgt de vorming van machtsblokken rondom content (rechten rondom sport en entertainment) of distributie voor verschuivingen in de waardeketen.

 

Content Sport & Live Events

Fieldlab Spectacular ArenA eXperiences

In het open innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences (SAX) innoveren we samen met onze partners op het gebied van sport en live events. In 2019 is er een fieldlab opgezet voor het optimaliseren van de fanbeleving in de Johan Cruijff ArenA. Hiervoor werd een oproep uitgezet. Daar dienden bijna 200 bedrijven een voorstel in. Vervolgens zijn 35 innovators geselecteerd. Op 14 mei kregen 26 van deze bedrijven een Letter of Intent. Daarin spreken de verschillende partners van de Johan Cruijff ArenA de intentie uit om de oplossing in een fieldlab te implementeren en door te ontwikkelen. Hiermee willen we samen de ArenA het meest innovatieve stadion van de wereld te maken.

 

Agenda

 

Het team

Freek van ’t Ooster
Tari Simonis
Cas Ketel