Ronja Slierendrecht - CMC Nieuwe Interfaces
7 mei 2019

Cross Media Café – Datatools voor nieuwsmakers

Tickets €20,- (50% korting voor studenten)

Datum & tijd

Dinsdag 7 mei, 13:30-17:00 uur

Op 7 mei organiseren we samen met Beeld en Geluid het tweede Cross Media Café van 2019. In een middag word je bijgepraat over nieuwe digitale tools voor journalisten, redacties en uitgevers van nieuwsdiensten. Hoe haal je nieuws uit bergen vol data? Hoe kan je op een nieuwe manier nieuws publiceren en begrijpelijk maken? Hoe kom je erachter wat er speelt voor analyse van online uitingen?

Samen met journalisten, data specialisten en redacties kijken we naar de invloed van data tools op het volgen, begrijpelijk maken en publiceren van het laatste nieuws. Met onder anderen presentaties van Gonnie Spijkstra (NOS) over robotjournalistiek en Pepijn Nagtzaam van de journalistieke startup Newschain.

Programma

Deel 1: 13:30-15:15

Welkom door Monique van Dusseldorp (samensteller en moderator)

  • Prof. Theo Gevers is de oprichter van 3DUniversum, een bedrijf gespecialiseerd in toepassingen rond beeldherkenning. Hij zal laten zien hoe ‘’fake video’’ werkt, en hoe fake video’s te herkennen zijn.
  • Margot Verleg, oprichter en eigenaresse van TrusttheSource. Door het vergemakkelijken van bronnenonderzoek door journalisten en het toegankelijker maken van de juiste informatie, wil TrusttheSource de verspreiding van fake nieuws tegen gaan.
  • Markus de Jong, VU Amsterdam post-doc researcher & Panagiotis Mavridis, TU Delft post-doc researcher presenteren Capture bias, een onderzoeksproject dat op basis van data analyse uitzoekt of media collecties divers en objectief zijn.
  • Pepijn Nagtzaam, Co-founder journalistieke startup Newschain. Met Newschain hoeven journalisten bekende informatie niet te zoeken en te herschrijven, maar kunnen ze informatieblokken direct in het nieuwsbericht slepen – en de lezer krijgt met een klik uitleg en verdieping.
  • Just Vervaart, Manager Regiolab bij Omroep Gelderland. Negen omroepen zijn vorig jaar gestart met Regiolab, een innovatief samenwerkingsverband met Omroep Gelderland als kartrekker. Vervaart presenteert oa De Nieuwskaart pilot, die nieuws informatie op een kaart zichtbaar maakt.
  • Rutger Verhoeven, oprichter SmartOcto. SmartOcto biedt redacties real time informatie over de interactie en reactie op online verhalen, en wordt inmiddels als primaire datatool op meer dan 25 nieuwsredacties ingezet.

Pauze 15:15-15:45

Deel 2: 15:45-17:00

  • Laurens Vreekamp, Teaching Fellow bij het Google News Lab laat zien met welke bijzondere tools journalisten aan de slag kunnen om data te visualiseren. Van  eenvoudig, snel en sociaal tot highly customisable en/of geo-spatiaal.
  • Presentatie door onderzoekscollectief Bellingcat, dat bij haar onderzoek gebruik maakt van online bronnen en een breed netwerk van medewerkers. In deze presentatie wordt een aantal digitale tools getoond die zijn ingezet bij de geslaagde zoektocht naar de verblijfplaats van crimineel Shahin Gheiybe, het achterhalen van de oorzaak van de MH17 ramp en andere Bellingcat projecten.
  • Jerry Vermanen, Datajournalist Pointer (KRO-NCRV). Pointer is het nieuwe datajournalistieke online platform van KRO-NCRV. Uit informatie en data worden verhalen gehaald. Met welke middelen gaat de redactie aan de slag?
  • Mark Westerhoff, CTO & Manager Operations bij ANP, laat een aantal tools zien die ANP gebruikt en verder ontwikkelt bij het verzamelen en delen van nieuws. Voor de zakelijke markt wordt met Media Distillery AI ingezet om grote video bestanden te doorzoeken en markeren. Daarnaast wordt in samenwerking met Google onderzocht hoe met Ezyinsights het laatste nieuws gevolgd kan worden.
  • Gonnie Spijkstra, product innovatie manager NOS over Robotjournalistiek. Tijdens de provinciale verkiezingen zette de NOS een robot in die voor elk van de 355 gemeenten in Nederland een artikel schreef over de verkiezingsuitslagen. Wat was het resultaat? Hoe zijn de plannen voor de toekomst?

Vanaf 17:00 Borrel & netwerken

Toegangsprijs Cross Media Café

Tickets voor het Cross Media Café zijn €20,- (incl BTW), studenten betalen €10,-. De ticketprijs is inclusief koffie/thee in de pauze en de netwerkborrel na afloop.

 

 

Media Perspectives organiseert samen met Beeld en Geluid het Cross Media Café. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar steeds de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van media, in de breedste zin van het woord, worden gepresenteerd. Met de Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling, kennisdeling en innovatie om zo de media-industrie een stap verder te brengen.