4 september 2018

Cross Media Café Online radio & podcasts

Tickets gratis

Datum & tijd

14.00-17.00

Traditionele radio verdwijnt niet, maar steeds meer mensen gaan online radio en podcast luisteren. In Nederland komen er steeds meer ‘internet only’ stations en groeit het aantal podcastluisteraars dagelijks. Radio en podcast maken wordt ook steeds toegankelijker en nichestations weten online hun luisteraars te bereiken.

Op dinsdag 4 september van 14:00-17:00 organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid  een speciale bijeenkomst over online radio en podcast in de Dutch Media Week. In het Cross Media Café krijg je in één middag een overzicht van verdienmodellen, succesverhalen en de laatste ontwikkelingen. Met in deze editie presentaties van o.a. Wilbert Mutsaers (Spotify) en Lindsay Mossink (Nu.nl).

Inschrijven kan gratis via Eventbrite.

14:00-17:00 uur programma

  • Annick van der Leeuw, Eindredacteur Podcast BNR Nieuwsradio. Eind 2016 lanceerde BNR het BNR Expert Podcast Netwerk, een verzameling van de beste zakelijke podcasts van Nederland. Inmiddels heeft BNR een eigen podcaststudio en spelen podcasts een belangrijke rol bij de ‘’audiofirst’’ strategie van het bedrijf. Welke toekomstvisie ligt hieraan ten grondslag?
  • Annick van der Leeuw, Eindredacteur Podcast BNR Nieuwsradio. Eind 2016 lanceerde BNR het BNR Expert Podcast Netwerk, een verzameling van de beste zakelijke podcasts van Nederland. Inmiddels heeft BNR een eigen podcaststudio en spelen podcasts een belangrijke rol bij de ‘’audiofirst’’ strategie van het bedrijf. Welke toekomstvisie ligt hieraan ten grondslag?
  • Herbert Codee, Eigenaar Audiolane, Host De Radio Podcasten product manager EO. Herbert Codee is naast zijn werk voor de EO een actieve ontwikkelaar van audiodiensten, en de host van De Radio Podcast – de podcast voor iedereen die de laatste ontwikkelingen op dit gebied wil volgen.
  • Lindsay Mossink, Chef redactie NU.nl, incl. Nu.nl Podcasts. NU.nl startte in 2017 de eerste dagelijkse nieuwspodcast in Nederland, ‘Dit wordt het nieuws’’ die elke dag om 6 uur ’s ochtends klaarstaat. Inmiddels zijn daar podcats als ‘’DeweekvanNUtech’’ en ‘’Aftrappen’’ bijgekomen. Wat zijn de ervaringen?
  • Wilbert Mutsaers, Head of Benelux, Spotify. Veel platforms voegen op dit moment Podcasts opties toe aan het aanbod. Spotify is met 3,3 miljoen gebruikers marktleider voor audio in Nederland. Hoe ziet het bedrijf de podcast en online radiomarkt veranderen?
  • Yordi Yamali en Peter Buurman, hebben samen de Podcast Neutrale Kijkers opgezet. Een WK voetbal, zonder Nederland? De voetbalpodcast Neutrale Kijkers sleepte de luisteraars mee in het WK zonder Nederland, met wedstrijdverslagen en meer.
  • Michiel Veenstra is DJ bij 3FMvlogger op YouTube en podcaster bij D-tales, een nederlandstalige podcast over alles wat met Disney te maken heeft. Wat kan Michiel vertellen over de relatie met het podcast publiek?
  • Sylvia van ’t Schip, Growth Lead JUKE. In April van dit jaar lanceerde Talpa Radio JUKE, een nieuwe dienst met radio, non-stop playlists en toegang tot bijna 50 miljoen nummers. Hoe laat je zo’n nieuwe dienst groeien?
  • The Radio Project’ is een initiatief van de Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach, met als doel om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Een groep jongeren van 16 tot 21 jaar gaat bouwen aan hét radiostation van de toekomst. Tijdens het CMC maken we kennis met de talenten en hun eerste ideeën.

Vanaf 17:00 uur Uitreiking Online Radio Awards

Aansluitend aan het Cross Media Café worden in de Mediastad Hilversum de Online Radio Awards uitgereikt. Met dit initiatief worden er voor het eerst in de Nederlandse radiogeschiedenis prijzen uitgereikt voor ‘internet only’ radiomakers. De Online Radio Awards is een initiatief van de Verenigde-Online Radiostations en Spreekbuis.nl.